Philipson Söderberg AB

Zuccardi [Serie A] Bonarda 2009

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 17:02 CEST

Producent: Familia Zuccardi är Argentinas största familjeägda vinodlare med vingårdar spridda runt om i distriktet Mendoza. Idag är det José Alberto och sonen Sebastian som tillsammans med vinmakaren Ruben Ruffo som ser till att kvaliteten ligger i topp.

Zuccardi har också en olivpress och ett destilleri, bägge sprillans nya anläggningar, samt en av Mendozas klart bästa restauranger mitt ute i vingårdarna i Maipu.

Karaktär: Mörk, tät rödlila färg. Rik doft av mogna mörka bär som björn- blå- och körsbär, plus skogshallon. Tät mörk smak med mogen rund generös frukt, bra syra och aningen rostad ton från franska ekfat. En ovanligt tät och generös bonarda.

Druvor/ursprung: 100% bonarda från vingården Santa Rosa ca 50 km nordost om Mendoza.

Lagras: Kan lagras några år även om druvsorten egentligen inte är en lagringsdruva.

Passar till: Denna bonarda passar strålande till lamm, biffkött eller en smakrik fläskstek, helst grillat som hemma i Mendoza men ett mustigt långkok på t ex lammlägg passar också bra till denna smakrika kamrat. Smakrika feta ostar trivs också bra i sällskapet.

Beskrivning: Manuell skörd första veckan i april. Efter selektering har druvorna kallmacererat sju dagar i lika många grader. Jäsning i tjugo dagar 25 – 27º direkt följt av fullständig malolaktisk jäsning. 30% av vinet i har fått vila på fransk ek i tio månader, ett- två- och tre-årsfat.

Bonarda är en norditaliensk (Savojen/Piemonte) druvsort som utvandrade på 1800-talet för en bättre framtid i sitt nya hemland Argentina. Bonarda är blå nationaldruva i Argentina tillsammans med likaledes invandrade malbec. Sebastian Zuccardi är övertygad om att druvsorten långt ifrån insett sin egen potential vilket detta vin är ett levande bevis på.

Zuccardi [Serie A] Bonarda är framröstad av konsumentpanelen (leve den!) och blir dyraste bonarda på Systembolaget (en månad i alla fall, för redan i maj kommer farmor, Emma Bonarda, för 149 kr).

Pris: 89 kr, Varunummer: 6557
Volym: 750 ml, Alkoholhalt: 14 %

Zuccardi (Serie A) Bonarda lanseras 2 april i Systembolagets ordinarie sortiment, modul T2.

För mer information kontakta Sofia Boman, produktchef via
mail: sofia.bohman@philipsonsoderberg.se, telefon: 070 243 52 25
Caroline Låftman, projektledare via
mail: caroline.laftman@philipsonsoderberg.se, telefon: 070 357 47 92

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg representerar varumärken med produkter, inom vin och sprit från hela världen. Philipson Söderberg strävar efter att hjälpa konsumenter till den bästa dryckesupplevelsen och hoppas kunna utgöra en källa för kunskap och inspiration.

Genom ett kostnadsfritt medlemskap får konsumenter ta del av ett av Sveriges bästa magasin och nyhetsbrev om mat och dryck. Philipson Söderberg är ett dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation.

www.philipsonsoderberg.se