Zyxel

ZyXEL köper Sphairon Electronics – stärker inriktning mot operatörer

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 09:30 CEST

ZyXEL förvärvar Sphairon Technologies, en ledande tillverkare av CPE-lösningar (customer premises equipment). Bland Sphairons kunder finns Deutsche Telekom, Vodafone och Telefonica.

I och med förvärvet stärks ZyXEL:s möjligheter att möta de behov som europeiska internetoperatörer står inför. Företaget kommer formellt att ha namnet Sphairon GmbH (a ZyXEL Company).

– Förvärvet stärker ZyXEL:s närvaro inom SMB-segmentet och inom kundutrustning i hela Europa. Vi får en bättre förståelse för kundbehov på olika marknader, samtidigt som vi får snabbare produktutveckling och lanseringstakt, säger Karsten Gewecke, Vice President med ansvar för operatörsmarknaden, på ZyXEL Communications Europa.

Om ZyXEL Communications
ZyXEL är en av världens ledande utvecklare och tillverkare av kompletta bredbandslösningar för telekomföretag, internetleverantörer (ISP/Telco), företag (SMB) och privatpersoner/hemmakontor. ZyXEL expanderar snabbt med produkter och tjänster för nätverk och internetaccess. Idag är ZyXEL ett av få företag som kan erbjuda en komplett nätverkslösning, från DSL-utrustning, brandväggar, switchar, WLAN-utrustning, datalagring och centrala nätverkshanteringssystem. ZyXEL grundades 1989 i Taiwan och 1999 öppnade ZyXEL kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Organisationen i Sverige ansvarar försäljning, marknadsföring och support. Globalt omsatte ZyXEL cirka 352 miljoner USD 2011 och har idag cirka 3 200 medarbetare. I Norden har ZyXEL cirka 60 medarbetare och ett brett nätverk av lokala återförsäljare. Läs mer på www.zyxel.se.