Pressmeddelande —
Sjutton medaljer till Linköpings ASS vid Östsvenska Mästerskapen i simnning
När Östsvenska Mästerskapen i simning helgen de 29-30 oktober avgjordes i Växsjö erövrade simmarna från LASS sammanlagt 17 medaljer, blev bästa klubb i Östergötland samt kom på tredje plats i sammanräkningen för hela distriktet Småland/Östergötland.
- Mycket bra gjort, särskilt med tanke på att våra toppsimmare var på Swedish Swim Games, summerar LASS-tränararen Jens Persson.
Fjortonårige Carl Norlander brukar vara långdistansspecialist, men den här helgen visade han upp sin bredd.
- Carl har simmat riktigt, riktigt bra på allt, inte bara de längre distanserna, säger Jens. Man måste också tänka på att han är lite yngre än många av de andra simmarna. Han är verkligen en "Coming kille" i simsammanhang.
Madelene Andersson simmade ihop inte mindre än fyra individuella guld och ett silver. Dessuomt deltog hon i samtliga LASS damlagkappslag som tog medaljer.
- Madelene simmade också riktigt bra, särskilt på 400 medley och 400 frisim. På medleyn var det första gången hon kom under 5 minuter.
För Jens Persson själv, som är nyanställd i LASS, var det första gången han var med på simtävling sim LASS-tränare.
- Det var riktigt roligt, och naturligtvis mycket att ta in. En stor fördel är att man i tävlingssammanhang lär känna varandra bättre. Det är ett härligt gäng ungdomar!
Här är medaljörerna från Östsvenska Mästerskapen:
Madelene Andersson tog guld på 200 frisim, 400 frisim, 800 frisim och 400 medley samt silver på 200 medley.
Karl Fredrik Gudjonsson tog silver på 100 bröstsim samt brons på 400 medley och 50 bröstsim.
Frida Jakobsson tog silver på 200 frisim och 200 medley.
Carl Norlander tog brons på 200 fjärilsim.
I 4x100 frisim tog Madelene Andersson, Frika Jakobsson, Sanna Öhgren och Linnea Magnusson silver på 3:57. 58. Samma tjejer tog även silver på 4x200 frisim och 4x50 frisim. På 4x50 medley, 4x100 medley blev det bronsplaceringar för tjejerna.
På 4x200 frisim blev det en bronsmedalj och tiden 8:12.19 för Karl Fredrik Gudjonsson, Carl Norlander, Thomas Törnström och Kevin Petersson.
På 4x100 medley blev det ytterligare en bronsmedalj för herrlaget med tiden 4:01.99 och där simmade Samuel Bälter, Karl Fredrik Gudjonsson, Kevin Petersson och Thomas Törnström.
Här finns samtliga resultat från Östsvenska Mästerskapen.
Mer information: LASS ungdomstränare Jens Persson, 0734-26 00 26
Ämnen
- Vattensporter
Kategorier
- bröstsim
- fjärilsim
- simtränare
- lagkapp
- medley
- frisim
- simtävling
- växjö
- distriktsmästerskap
- östsvenska mästerskapen
- östsvenska
- simtävlingar
- simsport
- simning
- simklubb
- simidrott
- mästerskap
- medalj
- linköping
- lass
- guldmedalj
- final
- elitidrott
Regioner
- Linköping
Linköpings Allmänna Simsällskap - LASS - har vunnit SM och JSM upprepade gånger samt erövrat titeln Sveriges bästa simidrottsklubb 2007, 2008, 2009 och 2010.
LASS är en av Linköpings största idrottsföreningar och har verksamhet inom simundervisning, friskvård och tävlingsverksamhet.