2012-02-06 10:49 Den största studien någonsin med omega-3 tillskott till gravida kvinnor visar anmärkningsvärda effekter på eksem och allergi hos barnet: • 36 % mindre risk för att utveckla eksem • 38 % lägre sannolikhet att ha en känslighet för äggallergi • 50 % lägre sannolikhet för äggallergi
Pressmeddelande
Varför ska gravida och ammande kvinnor äta fisk eller fiskolja?
2011-10-10 07:30I en intervju berättar Dr Alex Richardsson om varför fleromättade omega-3 fettsyror från fisk, främst dokosahexaensyra (DHA), är viktigt under graviditet och amning.
DHA är viktigt för utvecklingen av det ofödda barnets hjärna och nervsystem. De flesta hjärnceller som en människa får bildas redan på fosterstadiet. Den gravida kvinnan bör därför tänka på att få i sig fleromättade Omega-3 fettsyror och äta fisk och/eller komplettera kosten med fiskolja i kapselform. Kosttillskottet bör, enligt EFSAs rekommendationer (Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet), väljas så att det ger minst 200 mg DHA/dag.
Ansamlingen av DHA i hjärnan fortsätter sedan under barnets två första år. Innehållet av DHA i modersmjölken är en direkt återspegling av moderns intag av denna fettsyra. Därför är det viktigt hur mamman äter även under amningsperioden.
Dr Richardsson är forskare vid universitetet i Oxford och en av grundarna bakom institutet "Food and Behavior Research" (www.faresearch.org), som forskar och informerar kring nutritionens roll för beteende, inlärning och humör.
Läs hela intervjun översatt till svenska (pdf) under relaterade dokument.
Kategorisering
- Ämnen:
- Friskvård,
- Hälsa, dieter, etc
- Tags:
- mat för gravida,
- gravid,
- mat för ammande,
- efalex mor & barn,
- omega-3 tillskott för gravida,
- fiskolja för gravida

