Pressmeddelande
Stroke - skydd kommer i form av tabletter
2012-01-26 15:48
Stroke - skydd kommer i form av tabletter
Om man vill sänka risken för stroke bör man öka sitt intag av magnesium - antingen genom att förbättra sin kost eller genom att ta kosttillskott.
Svenska forskare har publicerat studier som visar att mineralet magnesium hjälper till att förebygga stroke, ett tillstånd där hjärnans syretillförsel är blockerad, antingen som ett resultat av förkalkning i blodkärlen eller cerebral blödning. Stroke kan leda till allvarliga hjärnskador.
Den svenska studien - en så kallad meta-analys (analys av flera studier) med över 241.000 män och kvinnor - drar slutsatsen att varje 100 mg ökning av magnesiumintaget minskar risken för stroke med åtta procent.
Minskar blodtrycket
Enligt forskarna, skyddar magnesium särskilt väl mot så kallad ischemisk stroke och minskar risken med nio procent för varje 100 mg ökning av magnesiumintaget. Forskarna pekar på flera möjliga mekanismer som kan bidra till den skyddande effekten av magnesium, inklusive mineralets blodtryckssänkande egenskaper och dess förmåga att skydda mot typ-2- diabetes.
Kosttillskott kan vara nödvändigt
Magnesium finns i nötter och gröna bladgrönsaker, bland annat. Det verkar som om majoriteten av befolkningen inte når det rekommenderade intaget av magnesium genom enbart diet, och i sådana situationer kan ett kosttillskott som Bio-Magnesium vara en praktisk lösning. Preparatet,
som innehåller tre mycket jämställda magnesiumkällor för optimal biotillgänglighet, löser sig i magen inom några minuter. Varje tablett innehåller 200 mg magnesium. RDI (rekommenderat dagligt intag) för magnesium är 300-400 mg.
Källa: American Journal of Clinical Nutrition 2012 95: 362-366;
Vad är stroke?
En stroke uppstår när blodflödet avbryts till en del av hjärnan. Det orsakas antingen av en blockering eller bristning i ett blodkärl i hjärnan. Utan blod för att leverera syre och näring, kan hjärnceller dö. Ibland orsakas permanenta skador inom några minuter. Stroke är den vanligaste orsaken till funktionshinder i vuxen ålder. Mer än 30 procent av personer med stroke har inte uppnått pensionsåldern.
.
Kategorisering
- Ämnen:
- Alternativ medicin,
- Sjukdomar,
- Friskvård,
- Hälsa, sjukvård, läkemedel,
- Medicin, läkemedel,
- Medicinsk forskning
- Tags:
- receptfritt,
- pharma nord,
- naturläkemedel,
- kosttillskott,
- hälsokost,
- friskvård,
- forskning,
- antioxidanter kosttillskott hälsa egenvård
Lägg till kommentarKommentaren sparades
Innan den publiceras måste den godkännas av Pharma Nord.