Pressmeddelande —
Vi kräver dubbelspår på Ostkustbanan
LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg kräver att regeringen, och departementet omedelbart planerar och så fort som möjligt börjar bygga ut järnvägen till dubbelspår ända från proppen Skutskär/Furuvik till Härnösand. Detta är av stor betydelse för vår region, industri, arbetsmarknad och rörlighet för invånarna.
Vi har en hög arbetslöshet i regionen. Därför måste dubbelsåret byggas så industrin kan säkerställa fler och miljövänligare transporter. Även utbildningsnivån är låg. Därför måste regionens unga få tillgång till studiependling till universitet och högskolor. Många arbetspendlar idag både söder- och norrut. Även deras transporter måste säkerställas.
Stora industri- och logistikinvesteringar planeras och genomförs nu mellan Gävle-Härnösand. Dessa kan inte nyttjas effektivt utan kompletterande åtgärder som skapar robusthet och kapacitet i järnvägssystemet.
Dagens kapacitetsbrist på Ostkustbanan innebär att Trafikverket kommer att tvingas prioritera bort trafik vilket flyttar över mer resande och godstransporter till väg. Det skapar också regionförminskning, minskat kollektivt resande och leder till stora kostnader för såväl samhället som för näringslivet, samt ger en omfattande ökning av CO2- utsläpp.
Det är ur ett europeiskt, svenskt och regionalt perspektiv av stor betydelse att dubbelspår hela sträckan mellan Gävle och Härnösand inkluderas i den nu pågående infrastrukturplaneringen fram till 2025.
Mycket talar idag för det är möjligt att erhålla EU-finansiering för upp till 20% av investeringen för sträckan ur ett kommande ”Connecting Europe Facility”, vilket dock förutsätter att åtgärderna slutföres före 2030. Förutsättningen är att Sverige uttalar denna målsättning.
I dag utvinns malm för 20 miljarder kronor per år som vidareförädlas till ett värde av 550 miljarder i det svenska industrisystemet. Skogsindustrins produktionsvärde uppgår till cirka 220 miljarder per år. De tunga råvarubaserade transporterna, som huvudsakligen kommer från Norra Sverige, står för hela 75 procent av godstransporterna i Sverige.
Trafikverkets prognoser visar att efterfrågan på godstransporter kommer att fortsätta öka kraftigt i framtiden. Den svenska infrastrukturens kvalitetsbrister måste åtgärdas för att möta upp denna positiva utveckling. Att svenska varor kommer fram i tid till kunder ute i Europa är helt avgörande för vår industri och det är på deras exportintäkter som en stor del av vårt välstånd vilar.
I Gävleborg har dominerande företag såsom Stora Enso och Sandvik tydligt uttryckt att järnvägen har stor betydelse för deras gods- och persontransporter (kompetens och arbetskraft). En förbättring av järnvägskapaciteten på Ostkustbanan skulle innebära att företagen satsar på utveckling och överflyttning av gods- och varutransporter från lastbil till järnväg.
Gävle hamn har ett mycket strategiskt läge för näringslivet i södra Norrland, Mälardalen och Dalarna. Betydelsen för import av råvaror och export av färdigvaror från basindustrierna är stor och ökar ständigt. Hamnen är just nu inne i ett mycket expansivt skede. Arbeten med att förbättra inseglingsrännan (ökad bredd och större djup) kommer att påbörjats mycket snart.
För att denna insats ska ge full effekt måste samtidigt kapacitetshöjande insatser göras i järnvägssystemet för att inte bromsa utvecklingen. Behovet är stort av förbättrad kapacitet på Ostkustbanan kombinerat med förbättrade anslutningsspår och bättre kapacitet på Bergslagsbanan, för att kunna klara de ökade behoven av utskeppning av råvaru- och godsvolymer.
Mötesspåren enligt plan är ingen hållbar lösning
Mötesspår ökar redundans, men blir dyrt för godsägarna. De förbättringar som nu görs längs Ostkustbanan medger en viss ökning av trafiken. Det går att få igenom fler tåg, men det sker samtidigt på bekostnad av fler möten och längre restider. Detta är speciellt kännbart för godstrafiken, som får mer ”skogstid” där tågen står på mötesspår. Längre restider för godstågen innebär mindre tid för omlastning vid ankomst.
I flera fall är tiden redan idag så kort att det är svårt att få runt vagnarna i effektiva omlopp. Att inte få tillbaka de tomma vagnarna i tid begränsar även det produktionskapaciteten. Lösningen på detta är att köpa fler vagnar med stora kapitalinvesteringar som följd.
Personresor viktigt för den lokala och regionala arbetsmarknaden För en norrlandsregion handlar tillgängligheten till stor del om rörlighet. Det är ett viktigt mått på hur väl en region kan utvecklas. Regioner med stor rörlighet/tillgänglighet utvecklas fortare och har ett mer dynamiskt företagsklimat och ett bredare näringsliv. Genom att, i likhet med Mälardalen, knyta närliggande orter till Sundsvall och Gävle, som i sin tur knyter Sundsvall och Gävle till kringliggande orter, ökar rörligheten. Regionaltågen utgör ett mycket viktigt komplement till transport på väg och möjliggör en hållbar arbetspendling över större avstånd. Basindustrins utveckling kräver en stabil arbetskraftsförsörjning och effektiva kopplingar mot Arlanda-Stockholm samt integreringen med regionala tätorter som Umeå och Gävle. Det ger regionen en större attraktionskraft.
Hans Svedberg, ordförande LO-distriktet i Dalarna och Gävleborg
Viktor Rasjö, ansvarig ombudsman för näringspolitik, LO-distriktet Dalarna och Gävleborg
Ämnen
- Utbildning