Pressmeddelande —
Konfliktinformation från Växjö kommun: avfallshantering
Fackförbundet Kommunal varslade 15 april 2013 arbetsgivarorganisationen Sveriges kommuner och landsting om konflikt. Flertalet kommuner och landsting är berörda av Kommunals stridsåtgärder.
För Växjö kommuns arbetsplatser gäller följande från 2013-04-29 kl 00:00:
- Blockad mot nyanställning av Kommunals yrkesgrupper
- Strejk vid Häringetorps avfallsanläggning
Berörda förvaltningar/verksamheter kommer löpande att informera allmänheten om de förändringar, inskränkningar och hänvisningar som blir följden av konflikten.
Strejk vid Häringetorps avfallsanläggning
Varslet innebär strejk för personal på avfallsanläggningen Häringetorp. Om varslet träder i kraft medför det fler förändringar i avfallshanteringen i Växjö kommun från och med måndag.
- Stängt på avfallsanläggningen i Häringetorp.
- Stängt på alla återvinningscentraler (Braås, Furuby, Häringetorp, Ingelstad, Lammhult, Norremark, Rottne och Åby). Så länge strejken pågår kan inget avfall från återvinningscentralerna lämnas på avfallsanläggningen Häringetorp. Det medför att även dessa måste vara stängda.
- Ingen sophämtning hos villafastigheter, varken restavfall eller matavfall. Förpacka soporna väl. Om det behövs så lägg soporna i extra säckar tillsvidare.
- Hos verksamheter och flerfamiljshus hämtas soporna så långt det går, men med ev. ändringar i hämtningsdagarna. De sopor som hämtas under konflikten, både restavfall och matavfall, kommer att transporteras till Ljungby för förbränning. Att verksamheter och flerfamiljshus prioriteras beror på att det är där problemen kommer att bli kännbara först. De har mest sopor och ofta på liten yta.
Mer information på www.vaxjo.se
Kontakt avfallshantering:
Per Gunnarsson, renhållningschef Växjö kommun. Tfn 0470-412 75, mobil 0703-79 53 11
Ämnen
- Politik
Regioner
- Växjö