Pressmeddelande

Inga trafiknyheter från SJ

Nu är alla SJ:s dubbeldäckare i trafik.             Foto: Vi Resenärer

SJ:s vd Jan Forsberg presenterade i går delårsresultatet för kvartal 3. Resandet minskade under kvartalet med 4 %. Det är främst affärsresandet som minskar på grund av lågkonjunkturen. SJ fortsätter att ta marknadsandelar från flyget främst på sträckan Sundsvall-Stockholm där SJ ligger på 66 % och flyget på 34 %.

Det var första gången på flera år som trängseln på spåren inte togs upp på en presskonferens. Det kan bero på att punktligheten ökat kraftigt för X2000-tågen eller från 69 % under kvartal 3 i fjol till 80 % i år. Då infrastrukturen inte förbättrats nämnvärt på ett år tyder detta på att fordonen nu fungerar mycket bättre än tidigare. Detta bekräftade också Jan Forsberg.

Det huvudsakliga budskapet från SJ var denna gång att visa fördelarna med biljettsystemet. - Vi hade tidigare ett produktionsstyrt prissystem, säger Jan Forsberg. Sedan vi införde det rörliga systemet 2004 har resandet ökat med 40 % med i stort sett samma utbud av platser. Beläggningen har ökat från 40 % till 55 % i genomsnitt.

Det går i dag att köpa en biljett för resa i andra klass i X2000 Stockholm-Göteborg för mellan 95 kr och över 1000 kr Cirka 16 % reser för 95 kr och drygt 4 % betalar de högsta priserna. De flesta betalar mellan 600 kr och 800 kr. - Fler än 90 % betalar lägre pris än tidigare och ingen betalar högre, säger Jan Forsberg.

Enligt en undersökning som SJ gjort är över 60 % av de som reser ofta nöjda med biljettsystemet. Den största tveksamheten finns hos de som inte åkt tåg under de senaste 6 månaderna.

Jan Forsberg kommenterade beslutet att inte vara med i upphandlingen av regional- och lokaltrafiken i Göteborgsområdet och berättade att man också avstår från att vara med i en upphandling av regionaltrafiken i Östergötland. - Vi återkommer när priserna ligger på sunda nivåer, säger Jan Forsberg

Jan Forsberg hade inga nyheter i trafiken att berätta om. Men fordonsläget är betydligt bättre än tidigare. Nu fungerar dubbeldäckarna bra och läget har förbättrats även för X2000-tågen.

Som resenär kan man se att SJ nu stärker sin ställning inför avregleringen om ett år. Då har man 20 nya snabbtåg och ombyggda IC-tåg på spåren. De är en investering på 2,3 miljarder kronor. Fram till dess händer det inte mycket för oss som reser. SJ fortsätter att bygga upp en stabil ekonomi. Det sker till stor del genom det rörliga prissystemet. Om systemet är bra för resenärerna eller inte får vi veta den dag konkurrensen öppnas helt och man kan välja att åka mellan Stockholm och Göteborg på antingen fasta priser eller rörliga. I dag finns denna valmöjlighet endast för de som åker under helgerna mellan Stockholm och Malmö. På den linjen erbjuder Veolia Transport resor till fasta priser.

Att förseningarna minskar är mycket glädjande och att de gör det så snabbt och utan större investeringar i infrastrukturen tyder på att vi kan se fram emot ännu färre förseningar på mycket kort sikt.

Sedan SJ förlorade upphandlingen av Öresundstrafiken har de avstått från att lägga anbud på regionaltrafik. Man frågar sig varför statligt ägda bolag i Norge och Danmark ska vara bättre på denna trafik än SJ. Den senaste affären SJ tog hem var pendeltågstrafiken i Stockholm och den utvecklas bra ekonomiskt sett. Resultatet före skatt har gått från 17 mkr i fjol till 49 mkr.

Att SJ inte har några intressanta nyheter på gång för oss resenärer är givetvis trist. Det stärker inte konkurrenskraften mot bilismen. Snarare försämras möjligheterna att få bilisterna att tåget genom komplicerade biljettrutiner. Bilen ger valfrihet och det ger inte billiga tågbiljetter.

Jan-Åke Bosell
Idégruppen Vi Resenärer
 

Ämnen

  • Resor

Kontakter