”Årets E-handlare” 2008 utsedd av Sveriges konsumenter

För femte året i rad utser PriceRunner med hjälp av konsumentrecensioner årets bästa e-handlare. E-handlarnas betyg baseras på recensioner från konsumenter som handlat hos återförsäljarna. I år ligger över 46000 recensioner till grund för utmärkelsen.

När en konsument avslutat ett köp hos en e-handlare som är ansluten i Pricerunners konsumentbedömningsprogram får hon svara på ett antal frågor om köpupplevelsen. Två veckor efter köp följs undersökningen upp och konsumenten får nu bland annat svara på om leveransen var i tid och om hur en eventuell kontakt med kundtjänst upplevts.

-Vi har sett en enorm utveckling av e-handeln sedan vi introducerade vårt konsumentbedömningsprogram för fem år sedan, säger Peter Carlsson, vd på PriceRunner.
-E-handeln fortsätter öka trots svagare konjunktur* och som e-handlare gäller det att tillhandahålla hög service, annars vänder sig konsumenten någon annanstans. De företag som använder sig av vårt verktyg får en klar konkurrensfördel i och med att de får objektiv feedback från kunderna, fortsätter Peter Carlsson.

Utmärkelsen delas ut inom elva olika produktkategorier och det högsta betyget är 5.

Här är 2008 års vinnare:
Kategorier, E-handlare, Betyg
DVD & Musik, Ginza, 4,39
Datorprodukter, Misco, 4,52
Foto, Cyberphoto, 4,56
Ljud & Bild, ONOFF, 4,13
Spel, Webhallen, 4,43
Telefoni ,Prispress, 4,53
Vitvaror, Tretti.se, 4,46
Bläck & Toner, 112ink, 4,59
Kontaktlinser, LensOn, 4,51
Digitalfotoframkallning, ProPrint, 4,53
Skönhet och hälsa, Lyko, 4,70

Familjeföretaget som rankas bäst
Hört talas om Lyko.se? Det är e-handlaren som säljer hårvårdsprodukter och som kunderna är mest nöjda med 2008. Lyko Hair ligger i Dala-Järna och familjen har varit frisörer i 70 år. År 2006 togs steget ut på nätet med försäljning av hårvårdsprodukter. Sedan 2007 använder Lyko Hair Pricerunners utvärderingsverktyg för att få en bättre uppfattning om vad kunderna uppskattar - och inte.

-Vi är jätteglada och stolta över utmärkelsen eftersom vi försöker vara lyhörda och tillgodose våra kunders önskemål så långt det är möjligt, säger Rickard Lyko, VD Lyko Hair AB. Vi har kommit en bit på väg men det finns hela tiden utrymme för förbättringar, och vi har stor hjälp av PriceRunners utvärderingsverktyg, fortsätter Rickard Lyko.

Tack vare framgångarna på nätet och den kunskap företaget fått genom feedback från kunderna har Lyko Hair expanderat och i oktober 2008 öppnades även en salong på Östermalm i Stockholm.

- Det vi har fokuserat mest på är att kunden enkelt ska hitta rätt produkt till respektive hårtyp och få en bra produktinformation om dessa. Viktigt är att kunderna känner trygghet i sitt val av produkt och de inte känner att de får sämre service på nätet än när de handlar i våra fysiska butiker", avslutar Rickard.

Tredje gången gillt för Tretti.se
Vitvaruförsäljaren Tretti.se har funnits på Internet sedan 2004 och jobbar aktivt med information som framkommer från konsumentbedömningsprogrammet.

- Att få utmärkelsen tre år i rad har haft stor betydelse för oss. Vår omsättning ökade med 100 procent år 2007 och 26 procent hittills i år och jag är övertygad om att utmärkelserna bidragit starkt till detta. Vi måste ha örat mot rälsen och agera snabbt på såväl bra som dåliga recensioner. Pricerunners kundnöjdhetsmätning har gjort detta möjligt, säger Paul Fischbein, vd Tretti.se.

För mer information kontakta;
Stefan Karlsson, stefan.karlsson@pricerunner.com, 0707 99 46 51

Om undersökningen
Alla butiker med direktlänkar på PriceRunner.se och som använder PriceRunners konsumentbedömningsprogram har möjlighet att erhålla utmärkelsen. E-handlare måste ha haft programmet aktivt de sista sex månaderna 2008 och fått minst 400 konsumentbetyg under samma period. Konsumenterna betygsätter 16 olika parametrar, 1-5 poäng, där 5 är maxpoäng. Betyget är ett snitt av de 16 parametrarna. För mer information, http://www.pricerunner.se/kundnojdhetsmatning.html

*Källa HUI E-handelsbarometer

Om PriceRunner
PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Österrike och USA. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se.

Den här releasen kan innehålla uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://nyhetsrum.pricerunner.se/kontakt/forward-looking-disclaimer-statement/.