Glödhett intresse för grillar

Nu har årets stora grillsäsong dragit igång och PriceRunner har undersökt vilka som greppar grilltängerna mest i Sverige. Det visade sig att grillen plockas fram tidigare ju längre söder ut i landet man kommer.

Värmen har kommit till vårt avlånga land och just nu ökar klicken på grillar lavinartat på PriceRunner. Flitigast användare av grillen är skåningarna som grillar hela 15 % mer än norrlänningarna och 7 % mer än stockholmarna. Redan då de första värmande strålarna tittar fram i april plockar grillentusiasterna fram sina grillar, rengör galler, köper kol och marinerar kött, fisk och grönsaker.

- Det har överlag varit mycket besök i vår kategori för grillar under våren men nu på senaste tid har det dragit iväg ordentligt, säger Peter Carlsson, VD på PriceRunner.

Kanske är det så att skåningarna är snäppet mer sociala än vad norrlänningarna är? Kanske bjuder stockholmarna bara in de absolut närmsta på en grillskiva? Oavsett vad som döljer sig bakom denna statistik är svenskarna glada för att grilla och gillar att laga mat utomhus.

Utrustningen är lika viktig som råvarorna och under vårens regnigare dagar är det många som letar sig in på PriceRunner och letar bästa pris på grillar. De mest eftertraktade märkena verkar vara de välkända Weber och Landmann. De har en betydande ledning i antal klick gentemot sina konkurrenter.

Hur vill du ha ditt kött grillat? Välstekt, medium, blodigt eller på hetaste märkesgrillen?

Nedan finner du de populäraste märkena på grillar hos PriceRunner:

Märke
Marknadsandelar
Weber
Landmann
Barbecook
Nordic Season
Futur

• grillar

PriceRunner är en tjänst för pris- och produktjämförelser och har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar PriceRunners tjänst varje månad. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades år 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se eller PriceRunners nyhetsrum.