Köp nya kökstillbehör för halva priset

Drömmer du om nya tallrikar, glas och bestick till köksbordet? Ska du få fint besök till middagen? Eller flytta hemifrån?

En undersökning från PriceRunner visar att det är mycket billigare än du kunnat föreställa dig.

Prisjämförelsetjänsten PriceRunner har gjort en omfattande prisundersökning för de populäraste tillbehören till köket. Den avslöjar att du kan köpa allt du önskar dig och samtidigt spara upp till 50 %.

PriceRunnner har kontrollerat och jämfört priserna på de populäraste kopparna, tallrikarna, vinglasen, dricksglasen och besticken i svenska butiker.

Prisjämförelsen avslöjar att du kan spara många slantar genom att jämföra priserna innan du väljer var du köper dina nya tallrikar eller glas, till och med på de mest populära märkena inom kökstillbehör.

”Jag är förvånad över hur stor prisskillnad det är på identiska produkter. Det understryker hur viktigt det är att jämföra priserna innan du som konsument bestämmer dig för att köpa dina nya glas, bestick eller tallrikar”, säger Stefan Ny, som är marknadschef för PriceRunner i Sverige.

De stora prisskillnaderna på upp till 50 % på identiska produkter gör det möjligt för konsumenterna att få mycket mer för pengarna om de undersöker marknaden innan de handlar.

Ett bra exempel är rödvinsglas. De populäraste vinglasen på www.pricerunner.se är Iittala Essence, 45 cl glas. 4 glas kostar 428 kr i den billigaste butiken och 673 kr i den dyraste. Det innebär en skillnad på 245 kronor för samma glas. Vilket motsvarar en prisskillnad på 36,4 %.

”Det finns inget skäl till att betala för mycket för samma vara. Med ett par klick på datorn eller mobilen kan du spara upp till 50 % på samma produkt,” säger Stefan Ny från PriceRunner.

I genomsnitt ligger prisskillnaden på cirka 35 % mellan alla tillbehör till ditt kök.

”Om du nyligen har flyttat hemifrån och ska köpa nya tallrikar, glas och bestick kan det lätt bli stora summor om du inte kollar upp priserna innan du handlar”, säger Ny.

Se exempel på priskoll här – Vinglas

Så här har vi gjort:

Vi har jämfört priserna på de populäraste produkterna inom kategorin kökstillbehör. Via prisjämförelsen på www.pricerunner.se har vi hittat det dyraste respektive billigaste priset och räknat ut skillnaden. Priserna är inklusive frakt eftersom vi jämför dem vid köp online. Alla produkter i denna prisjämförelse är identiska.

Priserna samlades in den 8:e september 2016 och har analyserats efteråt. Vi reserverar oss för prisändringar efter att vi samlat in data för prisanalysen.

Via denna länk hittar du uppdaterade priser på de produkter som jämförts:

Download Prisjämförelsen