Minst shopping för pengarna i Norden

Det är dyrt för svensken att shoppa på hemmaplan. Minst shopping för pengarna blir det i de nordiska huvudstäderna där Oslo är allra dyrast. Mest shopping för den svenska kronan blir det i Indien, Warszawa och Kapstaden. Det visar den återkommande undersökningen Internationella Prisstudien där priser på 25 produkter och tjänster jämförts i 32 städer i världen.

Prisjämförelsesajten Pricerunner har för tolfte året i rad kartlagt vilka städer svensken får mest shopping för sina pengar i. Resultatet visar att Indiska Mumbai fortfarande erbjuder den mest prisvärda shoppingvistelsen och har dessutom blivit än mer fördelaktigt för svensken att shoppa i sedan i fjol. Förra årets näst billigaste stad och svenskarnas vinterfavorit Bangkok, har tappat från förra året i undersökningen mot både Kapstaden och Warszawa som seglat upp på en andra- respektive tredjeplats. Bangkok är i år den fjärde billigaste shoppingstaden.

Öststäderna Prag (5) och Vilnius (6) har också placerat sig bättre sedan förra året på listan och priserna ligger i genomsnitt 30 procent lägre här än på hemmaplan. Likaså har Dublin (9) och Aten (11) blivit billigare jämfört med i fjol.

Den ständigt populära shoppingmetropolen New York har däremot blivit dyrare sedan i fjol. I fjol var det billigare än på länge för svensken att åka hit men detta har ändrats och staden har gått från att ha varit tredje billigaste till att nu placera sig på trettonde plats över dyrast i världen. En bidragande faktor är att dollarn stärkts sedan förra året.

– Svenskar reser som aldrig förr och många har bokat långresor till jul där det går att fynda när det kommer till shopping. Den mest prisvärda shoppingen sker utanför Europa men det är kul att se att det finns bra shopping nära. Om man har en liten plånbok men ändå vill lyxa till det lite får man mycket för pengarna i närliggande Polen och Litauen, säger Stefan Ny, marknadschef på Pricerunner.

Dyrast
Samtliga fem nordiska huvudstäder finns med på topplistan över dyrast resmål i världen. Med Oslo i toppen, som dessutom blivit dyrare sedan i fjol, följer Köpenhamn, Stockholm samt Helsingfors och Reykjavik efter. Stockholm, tredje dyrast i undersökningen, har även blivit något dyrare än 2012.
Tokyo som hade den näst dyraste shoppingen i fjol har i år klättrat på listan, bland annat till följd av att valutan minskat mot svenska kronan och staden hamnar i år i mitten på listan (16). Brasilianska Sao Paulo som blivit ett av de hetaste resemålen, speciellt med ett stundande Fotbolls-VM, var i fjol topp tre bland de dyraste städerna. I år har staden blivit avsevärt billigare och har gått från att ha varit tredje dyrast till att placera sig i mitten av listan (15), avhängt av att valutan försvagats.

Produkter
Trots att Buenos Aires överlag blivit billigare än i fjol gör du klokt i att undvika att shoppa teknik här. Staden är dyrast att inhandla teknik i på listan och billigaste tekniken hittas istället i Japan eller New York. Sverige placerar sig kanske något oväntat i mitten på teknik-listan. Den fikasugna gör bäst i att ta med en termos till Köpenhamn då staden är dyrast i världen i att inhandla en kopp kaffe i (46 kronor). Stockholm placerar sig i år som femte dyraste kaffestad. I Oslo som totalt sett är den dyraste shoppingstaden, ska man däremot passa på att köpa blöjor. Ett priskrig har gjort att det är överlägset billigast att shoppa blöjor där. Att gå på bio är dyrast i Danmark och billigast i Indien, faktum är att du kan gå och se fem filmer i Indien för priset av ett biobesök i Danmark.

Om Prisstudien
Priserna samlades in under oktober och november 2013 i 32 internationella storstäder på 25 konsumentnära produkter och tjänster. För varje produkt har tre priser använts och legat till grund för ett snittpris. I de fall där produkten inte hittats i butik har pris från internet använts. För att ge en korrekt bild i de fall då priser eller produkter helt saknas, har ett vägt medeltal skapats. De svenska priserna har räknats fram utifrån Riksbankens kurs 25 november.