PriceRunners julklappsundersökning: Resan till Asien står överst på julönskelistan

PriceRunner.se, Sveriges ledande konsumentguide för pris- och produktjämförelser, har tillsammans med tidningen Metro gjort en nätundersökning inför årets julhandel. Det är sjunde året i rad PriceRunner genomför sin julklappsundersökning. Resor har intagit förstaplatsen och petat ner LCD-TV från julklappstronen. -Det dåliga sommarvädret har säkert bidragit till att svenskarna suktar efter en varm resejulklapp. Vi har även kunnat se att Bangkok och Phuket är de mest sökta resmålen just nu på PriceRunner säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner. Undersökningen i korthet: • Resor är årets mest önskade julklapp – och då helst till Asien • Upplevelser – och då helst ett spabesök för kropp och själ, kommer på andra plats och har därmed också klättrat på listan jämfört med femteplatsen år 2006. • Platt-TV har rasat ner till tredje plats i år. • GPS är den stora nyheten på årets önskelista och kommer på fjärde plats - en förbättring från förra årets nionde plats. • Spelkonsoler står nu på sjätte plats istället från andra plats och det är Sony Playstation 3 som gäller i år jämfört med Nintendo Wii från förra året. • Vad exakt kommer man lägga i snitt på julklappar? De flesta i undersökningen lägger 3 000 kr per person på julklappar till familj och vänner. Drygt 32 procent i undersökningen kommer dock att lägga över 3 000 kronor på julklappar. • Männen önskar sig teknikprylar som LCD TV och GPS och kvinnorna önskar sig resor upplevelser och resor. - Vår undersökning visar att det framförallt är mjuka paket som gäller i år i form av resor och upplevelser. Med mer pengar i plånboken efter flera års högkonjunktur är det allt fler som vill unna sig det där lilla extra i form av klappar för själen säger Victor Dahlborg. Enligt undersökningen handlar 65 % sina julklappar några veckor innan jul och bara 15 % väntar till några dagar innan jul. En fjärdedel kommer att köpa julklappar till sig själva.Tre av fem ska handla sina julklappar både i butik och på Internet. Årets mest önskade julklapp, total Plats (placering 2006) Produkt Procent 1 (3) Resor 16,1% Asien 2 (5) Upplevelse (spa-/teaterbesök, konsert, bio etc) 11,5% Spa 3 (1) Platt-TV 11,1% LCD TV 4 (9) GPS 10,1% För bilen 5 Datorer och tillbehör 8,9% Bärbar dator 6 (2) Spelkonsoler, spel och tillbehör 8,01% Spelkonsol, Sony Playstation 3 7 (10) Kamera och fotoutrustning 6,8% Digital systemkamera 8 Telefoni (mobiltelefoner, mm) 3,1% Mobiltelefon 9 Övriga varor (tidningar, presentkort, inredning, mm) 3,1% Presentkort 10 Hushållsprodukter 2,8% Kaffebryggare/expresso maskin Årets mest önskade julklapp, män Plats Produkt Procent 1 Platt-TV 14,3% LCD TV 2 GPS 14,2% För bilen 3 Resa 12,2% Asien 4 Datorer och tillbehör 10,4% Bärbar dator 5 Spelkonsoler, spel och tillbehör 10,4% Sony Playstation 3 6 Upplevelse (spa-/teaterbesök, konsert, bio etc) 7,6% Spa besök 7 Kamera och fotoutrustning 6,2% Digital systemkamera 8 Telefoni (mobiltelefoner, mm) 4,0% Kameramobil/ mobil med MP3-spelare 9 Verktyg 2,6% Annat 10 Sport & Fritidsprodukter 2,4% Slalomskidor Årets mest önskade julklapp, kvinnor Plats Produkt Procent 1 Resa 21,11% Asien 2 Upplevelse (spa-/teaterbesök, konsert, bio etc) 16,33% Spa besök 3 Ljud och bild (TV, mp3, CD, DVD, mm) 13,07% LCD TV 4 Kamera och fotoutrustning 7,54% Digital systemkamera 5 Datorer och tillbehör 7,04% Bärbar dator 6 GPS 5,03% För bilen 7 Spelkonsoler, spel och tillbehör 5,03% Nintendo Wii 8 Övriga varor (tidningar, presentkort, inredning, mm) 5,03% Presentkort 9 Hushållsprodukter 4,77% Kaffebryggare/expresso maskin/ SodaStream 10 Kläder & Accessoarer 3,77% Tröja Så mycket pengar lägger vi på julklappar i år 0 kronor 2,00% 0-500 kronor 8,34% 501-1000 kronor 14,02% 1001-1500 kronor 10,90% 1501-2000 kronor 13,90% 2001-2500 kronor 8,45% 2501-3000 kronor 10,57% 3001-3500 kronor 4,56% 3501-4000 kronor 5,12% 4001-4500 kronor 2,56% 4501-5000 kronor 5,67% 5001-6000 kronor 4,23% 6001-7000 kronor 1,22% 7001-8000 kronor 1,89% 8001-9000 kronor 0,56% 9001-10000 kronor 1,78% 10000 kronor eller mer 2,78% Årets julklapp, PriceRunner, historik 2006 LCD TV 2005 MP3-spelare 2004 MP3-spelare 2003 Digitalkamera 2002 Digitalkamera 2001 Sony Playstation 2 PriceRunners checklista inför julshoppingen Kontrollera företaget Kontrollera att företaget har tillräckliga kontaktuppgifter på sin sajt. Endast epost adress duger inte! Ta reda på vad andra konsumenter skrivit om företaget i recensioner och diskussionsforum. Känner du inte till företaget kan du söka på Google eller PriceRunner där det finns forum som snabbt brukar varna för företag som missköter sig. Frågor och klagomål Kontrollera om företaget har en fungerande hantering av frågor och klagomål. Läs tidigare kundrecensioner. Kundtjänsten ska vara lätt att få kontakt med och informationen skall vara tydlig. Fantastiska erbjudanden Var alltid misstänksam mot erbjudanden som ser ”för bra för att vara sanna” ut. Kolla upp produkten Läs all information om produkten, finns manualer på svenska? Fungerar elkontakter i Sverige. Läs produktrecensioner på t.ex. Pricerunner. Totalpriset Är priset angivet inklusive porto, expeditions avgifter och eventuella avgifter? Leveranstid Hur lång är leveranstiden? Kontrollera om butiken kan leverera till julafton? Läs tidigare konsumentrecension. Garanti Vilka regler gäller för garanti? Företaget skall ha denna information tydlig och lättillgänglig. Betalning Betala med kreditkort är det säkraste betalsättet på nätet. Undvik förskottsbetalning (även om många lockar med rabatter för förskottsbetalning). Om du betalar med kreditkort kan du reklamera till företaget eller till kortutgivaren och eventuellt hålla inne betalningen vid sen leverans. Andra säkra betallösningar är Payson och Internetgirot. Givetvis kan du också försöka få betala mot faktura. Dokumentation Spara all korrespondens du haft med företaget, om du skall kunna bevisa vad du beställt är det viktigt att du skriver ut och sparar all kontakt du haft med företaget. Om du ångrar dig Inom EU har du alltid minst sju arbetsdagars ångerrätt, i Sverige 14 dagar. Det kan vara vettigt att kontrollera vilka kostnader du måste betala (t.ex. för att skicka tillbaka produkten). Ångerperioden börjar gälla från den dag du tog emot varan (eller inledde kontraktet). Om säljaren inte lämnat information om ångerperioden förlängs denna till 3 månader. Personuppgifter Kontrollera vilka personuppgiftspolicy företaget har. Tänk på att göra aktiva val om du inte vill ha direktreklam från företaget i framtiden. Om undersökningen Årets julklappsundersökning genomfördes som en nätundersökning på pricerunner.se och metro.se där 1 193 personer svarade på en eller flera frågor kring sitt julklappshandlande den 2-14 November 2007. För mer information Merci Olsson, PR ansvarig, mobil: 0709 56 52 37. Email: merci.olsson@pricerunner.com Victor Dahlborg, Marknadschef, mobil: 0709 25 35 95. Email: victor.dahlborg@pricerunner.com Om PriceRunner PriceRunner är den ledande konsumentguiden för pris- och produktjämförelser. På ett och samma ställe listas de lägsta priserna, flest kundrecensioner och det största utbudet av produktinformation. Företaget har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Österrike och USA. C:a 6 miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Vi uppdaterar c:a 12 miljoner priser varje dag och jämför priser på produkter som TV-apparater, mobiltelefoner, digitalkameror, mp3-spelare, bärbara datorer och vitvaror, till bredband, resor och kontaktlinser. PriceRunner listar även – till skillnad från andra jämförelsesajter – priser från fysiska butiker. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök http://www.pricerunner.se/ Den här releasen innehåller uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://www.pricerunner.se/pressrum.html