Rivstart på Black Friday

Om grannen på bussen såg trött ut i morse kanske det beror på att hen, tillsammans med en massa andra svenskar varit uppe vid midnatt för att fynda på Black Friday rean som drog igång inatt med en rivstart.

Att många var sugna på att fynda tidigt på Black Friday visade sig på PriceRunner där trafiken slog Black Friday rekord. Trafiken var under natten ungefär 40 procent större än under 2015.

-Allt pekar på att Black Friday kommer slå rekord idag, med tanke på hur det såg ut i natt. Det kommer vara fullt tryck redan nu från morgontimmarna, säger Stefan Ny marknadschef på Pricerunner.

Många svenska e-handlare kunde inte hålla sig till midnatt med att släppa sina erbjudande, vilket ledde till att redan under torsdagskvällen fanns gott om fynd att göra.

Kvalitén på erbjudandena har varierat från 10 till 40 procents rabatt med enstaka produkter som har gått att köp till 70 procents rabatt.

Butikerna verkar i år ha varit bättre förberedda på trafikökningen, och det har varit få rapporter om att butiker haft problem med trafikanstormingen, till skillnad från förra året då flera stora butiker helt gick ned på grund av belastningen.