USA lockar höstresenären

Konsumentguiden Pricerunner har sammanställt över 100 000 prisförfrågningar på flygresor. Resultatet visar att det hetaste resmålet i höst är USA. Men weekendresan går helst till London.

Statistiken som kommer från konsumentguiden Pricerunner visar att intresset för att åka till USA är fortsatt stort. De amerikanska städerna som lockar mest är New York, Los Angeles och Miami. Totalt sett har dock intresset för USA minskat något från förra året (från 20 till 13 procent av alla prisförfrågningar). Det andra mest populära landet att åka till i höst är Spanien, där Barcelona och Malaga lockar mest. Tredje landet på topplistan är Thailand.

Populäraste länderna
1. USA
2. Spanien
3. Thailand
4. England
5. Frankrike
6. Italien
7. Australien
8. Tyskland
9. Kina
10. Grekland

Städerna som lockar mest
Om man ser till individuella städer så blir de amerikanska brädade. Här toppar istället Bangkok följt av London.

Populäraste städerna (förra årets placering)
1. Bangkok (1)
2. London (3)
3. New York (2)
4. Barcelona (5)
5. Malaga (7)
6. Paris (8)
7. Köpenhamn (9)
8. Los Angeles (4)
9. Sydney (25)
10. Rom (13)

Populäraste weekend-resmålet
Bland de kortare resorna (fem dagar och kortare) är det europeiska storstäder som gäller. London, Barcelona och Paris är de tre populäraste.

Populäraste weekend-resmålen
1. London
2. Barcelona
3. Paris
4. Köpenhamn
5. Rom
6. Amsterdam
7. Prag
8. Madrid
9. Berlin
10. Budapest

Om undersökningen
Undersökningen baseras på totalt 100 029 sökningar i Pricerunners resekategori under perioden 1 juni 2009 till och med 31 augusti 2009. Resperioden är september till och med november 2009.

För mer information
För mer information kontakta; Stefan Karlsson, 0707 99 46 51, eller gå in på PriceRunners nyhetsrum.

Om PriceRunner
PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike . Pricerunner jämför pris på en rad olika produkter, bland annat digitalkameror, kontaktlinser och barnvagnar. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se.

Den här releasen kan innehålla uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://nyhetsrum.pricerunner.se/kontakt/forward-looking-disclaimer-statement/.