Xbox 360 spelarna lägger mest pengar på spel

En undersökning som PriceRunner genomfört visar att de som äger en Xbox 360 lägger mer pengar på spel än vad Nintendo Wii, Playstation 2, Playstation 3 och PC-spelarna gör. Flitigast framför tv:n är däremot Playstation 3 ägarna, 65 procent av dem anger att de spelar mer än åtta timmar i veckan.

Pricerunners undersökning visar att bland tredje generationens spelkonsolägare är det Xbox 360 ägarna som spenderar mest pengar på spel varje månad, även om Playstation 3 ägarna inte ligger långt efter. Däremot visar det sig att de som spelar spel på PC inte alls lägger lika mycket pengar på spel som spelkonsolägarna.

-Anledningarna till att spelkonsolägarna spenderar mer pengar på spel kan vara flera. Dels är tillverkarna av spel till konsoler duktiga på att ta fram spel som kostar lite mer, som till exempel Rock Band och Wii Fit. Dels finns det flertalet spel till PC där livslängden är väldigt lång, till exempel World of Warcraft, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner.

Påverkan vid köp
I undersökningen ställdes även frågan om vad som påverkar mest vid köp av spel. Det som påverkade mest var "tester i tidningar och på Internet", följt av "användarrecensioner". Det som påverkade minst var "reklam" och "hype". De övriga faktorerna som undersöktes var "pris" och "kompisar/familj".

Playstation 3 spelare flitigast
Undersökningen visar på att Playstation 3 spelarna är de som lägger ned mest tid på att spela. 65 procent av dem anger att de spelar mer än åtta timmar i veckan. Minst tid på att spela lägger Playstation 2 och Nintendo Wii spelarna.

- Att nästan en tredjedel av Playstation 2 spelarna anger att de spelar mer än åtta timmar per vecka imponerar. Playstation 2 är ändå en "förra generationens" spelkonsol, säger Victor Dahlborg, marknadschef på Pricerunner.

Om undersökningen
Undersökningen är utförd på Pricerunners webbplats under våren 2008. Antalet respondenter är 510. Se även Pricerunners nyhetsrum: http://nyhetsrum.pricerunner.se/xbox-360-spelarna-lagger-mest-pengar-pa-spel/#more-92

För mer information
För mer information kontakta Stefan Karlsson på stefan.karlsson@pricerunner.com eller på telefon 0707 99 46 51.

Om PriceRunner
PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Österrike och USA. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se.

Den här releasen kan innehålla uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://nyhetsrum.pricerunner.se/kontakt/forward-looking-disclaimer-statement/.

• Hemelektronik

• xbox 360