Förpackningsdesign för teälskare

Pressmeddelande  •  2009-09-30 11:12 CEST

För högupplösta bilder och mer information kontakta erik.tencer@kollor.com

Nyligen lanserades en te-kollektion som sticker ut på butikshyllorna. Det handlar om exklusivt förpackade teer från det nystartade företaget TeaButler. Bakom designen står Kollor Designbyrå.

Premier Garden är TeaButlers första kollektion. Serien innehåller fem olika teer, alla med spännande smaker och te av högsta kvalitet.
- Vår uppgift var att ta fram förpackningar som utstrålar klassisk elegans och hög kvalitet kombinerat med en modern approach. Det är alltid intressant att arbeta med produktdesign och det är extra spännande att designa direkt till slutkonsument, säger Erik Tencer på Kollor Designbyrå som ansvarar för designkonceptet.
- För oss är förpackningen minst lika viktig som innehållet. Kollor utmanade våra idéer och hittade precis den känsla som vi vill förmedla, berättar Christian Bagge, vd på TeaButler med säte i Stockholm.

Vackra mönster och färger
Premier Garden säljs till en början på Tehuset Javas butiker i Lund och Stockholm samt via nätet. Det finns en tydlig koppling mellan smak och design - varje förpackning har sina egna utmärkande färger och mönster. Och det är inte bara burkarna som är vackra, utan även innehållet. Här finns bland annat ett storbladigt Oolongte med karaktär av honung och kastanj samt Rooibos med ingefärsbitar och citrongräs, smaksatt med frisk bergamottolja.
- Den största utmaningen var att skapa en enhetlig design utan att någon förpackning försvinner i mängden. Varje smak har sina egna kännetecken men det får inte råda något tvivel om att de ingår i samma kollektion, fortsätter Erik Tencer.

Nya smaker och försäljningsställen
Förutom att designa teburkarna har Kollor tagit fram tillhörande broschyrer och exponeringsmaterial till butikerna samt gjort TeaButlers hemsida. Kollektionen ska snart utökas med nya smaker och fler försäljningsställen presenteras inom kort.
- Genom att vara med från starten kan vi skapa en röd tråd genom TeaButlers kommunikation och utveckla varumärket tillsammans, avslutar Erik Tencer.

För mer info om TeaButler och Premier Garden:
www.teabutler.se

Kollors arbetsgrupp

Erik Tencer, art director
Åse Ekström, grafisk formgivare
Håkan Persson, webbdesigner

Använda typsnitt
Snell Roundhand (rubriker)
Calibri bold (brödtext)

För högupplösta bilder och mer information:
Erik Tencer, art director, Kollor Designbyrå
0739-75 29 16, erik.tencer@kollor.com