Klassisk bänkskiva i modern tappning

Pressmeddelande  •  2009-03-12 13:27 CET

Högupplösta bilder kan beställas av leo@printa.se

Formica Skandinavien utökar sitt sortiment av bänkskivor med 18 nya dekorer. Designen hämtar inspiration från naturliga material och den slitstarka laminatytan kräver minimalt underhåll.

Den klassiska bänkskivan Perstorp Original, som funnits i många hem sedan flera decennier, heter numera Formica Original. Den höga kvaliteten är den samma men sortimentet har fått en modernare design, även om Virrvarr-mönstret självklart finns kvar. Nu lanseras 18 nya dekorer vilket gör att Formica Original Bänkskiva finns i 35 olika färger och mönster. Bland nyheterna märks flera dekorer med olika sten- och trästrukturer. En annan nyhet är Formica Compact - en elegant bänkskiva som endast är 12 millimeter tjock. Den har en solid svart stomme med dekor på båda sidor och levereras med raka hörn.

Inspiration i alla rum
De många olika färgerna och mönstren gör det lätt att hitta en bänkskiva för alla typer av rum och utrymmen. Som ett skrivbord i klassiska Virrvarr till arbetsrummet eller en tålig lekbänk till barnkammaren. En ny bänkskiva är också ett säkert sätt att få köket att kännas nytt och fräscht igen.
- Våra bänkskivor erbjuder ändlösa möjligheter för inredningsintresserade konsumenter, hemmafixare och snickare. Kombinationen av funktion och modern design är svårslagen, säger Anna Svensson, marknadschef på Formica Skandinavien.

Slitstark och fuktskyddad
Formicas högtryckslaminat är ett av de mest motståndskraftiga material som finns - utvecklat för att möta dagliga utmaningar i hemmet år efter år. Bänkskivorna är slitstarka, värmetåliga och fuktskyddade. Oavsett om bänkskivan används flitigt i köket eller som avlastningsyta i badrummet klarar den mycket hårda påfrestningar. Alla sidor är försedda med laminatkantlist.
- Den slitstarka laminatytan kräver minimalt underhåll. Oftast räcker det med en fuktig trasa för att rengöra bänkskivan, berättar Anna Svensson.

En annan fördel är möjligheten att välja rak eller rundad framkant. Man placerar helt enkelt önskad sida utåt och förseglar kanten mot väggen med våtrumssilikon. Det finns även modeller där båda långsidorna är avrundade vilket är praktiskt om bänkskivan ska användas som köksö eller bord.

Svanenmärkt
Formica Original Bänkskiva är Svanenmärkt och finns i välsorterade byggvaruhus. Om man vill kapa bänkskivan till annan längd så är det enkelt att sätta på en ny kantlist med hjälp av den medföljande monteringsanvisningen. Fullständig återförsäljarlista finns på www.formica.com.

Formica förvaltar arvet efter Perstorpsplattan
Den så kallade Perstorpsplattan blev en succé av sällan skådat slag när den lanserades i början av 1950-talet. Det slitstarka och dekorativa laminatet blev snart en vanlig syn på bord och bänkskivor runt om i landet. Från början fanns Perstorpsplattan endast i ett begränsat antal färger och mönster, men antalet dekorer växte snabbt. Sigvard Bernadottes Virrvarr från 1958 är en klassiker som fortfarande produceras.

På 1970-talet lanserades Perstorp Original - en färdiglimmad bänkskiva med laminatyta. År 2000 tog Formica över Perstorps tillverkning av dekorativt laminat som med tiden blivit ett populärt ytmaterial med väldigt många användningsområden, såväl interiört som exteriört. Samtidigt bytte Perstorp Original namn till Formica Original Bänkskiva.

Viktiga årtal
1950: Perstorp lanserar dekorativt laminat, även kallat Perstorpsplattan.
1958: Premiär för Virrvarr, Sigvard Bernadottes klassiska mönster.
1970-talet: Bänkskivan Perstorp Original lanseras.
2000: Formica tar över Perstorps tillverkning av dekorativt laminat och Perstorp Original byter namn till Formica Original Bänkskiva.
2009: Formica Skandinavien utökar sitt sortiment av bänkskivor med 18 nya dekorer.

Fakta - Nya ytor till Formicas bänkskivor
Finewood ger en exklusiv känsla som förstärks av den genuina trästrukturen.
Riverwash för tankarna till naturligt slipad sten.
Honed är en modern och stilren yta med en känsla av borstad matt sten.
Lustre fångar de vackra skimrande effekterna i natursten.

Bildtexter
Formicas bänkskivor med högtryckslaminat är slitstarka, värmetåliga och fuktskyddade. Nu finns det 35 olika färger och mönster.

Tunn nyhet. Bänkskivan Formica Compact är endast 12 millimeter tjock. Den har en solid svart stomme med dekor på båda sidor och levereras med raka hörn.

----------------------------------------------------------------------
För ytterligare information kontakta:
Anna Svensson, marknadschef, Formica Skandinavien AB
Florettgatan 22, 254 67 Helsingborg
E-post: anna.svensson@formica-europe.com
www.formica.com

Formica är världens ledande tillverkare av dekorativa ytmaterial där högtryckslaminat utgör den största delen. Formica Skandinavien AB är huvudkontor för Formica i Norden, Ryssland och Baltikum. Produkterna används främst inom möbel- och inredningsindustrin, till exempel dörrar, kök och kontorsinredningar, men även exteriört som fasad- och balkongbeklädnad. Formica har tillverkningsenheter i ett 20-tal länder, främst i Europa, Amerika samt Asien. Omsättningen är ca 8 miljarder kronor med ca 4 000 anställda. Formica ägs av Fletcher Building Industry.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom