Corona: Om 26 dagar kan halva Sverige vara smittat

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2020 08:00 CET

De senaste tio dagarna har den genomsnittliga tillväxten av corona varit över 40 procent om dagen. Fortsätter vi i samma takt är halva Sveriges befolkning drabbad i april månad.

Tidigare prognoser från Folkhälsomyndigheten har varit att smittspridningen av coronaviruset skulle avta eller minska, vilket inte skett, snarare har spridningen fortsatt att öka.
– Kommer tillväxten att fortsätta i samma takt som de senaste tio dagarna med en genomsnittlig ökning av över 40 procent per dag, då kommer hälften av Sveriges befolkning ha drabbats av corona den 7 april, säger Ola Josefson på ​skyddad.se. Han fortsätter:
– Förhoppningsvis når vi inte dit. Det är jättebra att myndigheterna sätter in kraftfulla åtgärder nu, samtidigt kan man fundera på varför vi i Sverige aktiverar åtgärder betydligt senare än många andra länder i Europa.

Uträkningen bygger på statistik över antal smittade under perioden 2-11 april.

Folkshälsomyndigheten uppger just nu att de ser flera tecken på samhällsspridning av coronaviruset, covid-19 i Sverige och har därför höjt risknivån för smittspridning till den högsta risknivån.

​För mer information kontakta:
​Ola Josefson
​Mail: ola.josefson@prisfakta.se
​Tel: + 46 73 44 11 720

​Prisfakta arbetar med konsumentfakta på Internet inom telekom och privatekonomi. Levererar jämförelsetjänster till företag som Prisjakt och Pricerunner. Samma företag som ligger bakom Prisfakta, ligger bakom skyddad.se. En site där privatpersoner och företag kan hämta information om hur man skyddar sig från att råka illa ut på nätet, hur man undviker inbrott och ökar sin trygghet. Tjänsten informerar även om vad man gör om man drabbas av hot, intrång, blir av med pass eller kreditkort, vad man gör vid globala katastrofer som pandemi samt många fler användbara tips!

Kommentarer (0)

Kommentera