Kontantkort kan bli 10 gånger så dyrt som abonnemang

Pressmeddelande  •  2011-04-18 07:00 CEST

Det finns över fyra miljoner aktiva kontantkort i Sverige enligt statistik från Post- och Telestyrelsen, och siffran har hållit sig tämligen konstant under senare år. Kontantkort kan vara ett bra sätt att hålla koll på sina telefonutgifter, men det gäller att se upp. De flesta kontantkort har en inbyggd begränsning som gör den åtskilligt dyrare 30 dagar efter laddning.

– Det är fortfarande vanligt med kontantkort och målgruppen sträcker sig från unga till äldre. Främst är det kostnadskontrollen man vill ha, säger Annika Kristersson, Presschef på Tele2 Sverige som driver Comviq.

– Kontantkort är fortfarande vanliga, enligt Iréne Krohn på Telia Sonera, och enligt Telia är det alla kundkategorier som använder sig av dem.

Lätt att kontrollera totalkostnaden
Att använda kontantkort i sin telefon kan vara ett bra sätt att hålla koll på sina telefonkostnader och vara säker på att inte ringa eller surfa upp mer pengar än man har råd med. De kan passa bra till barn och tonåringar, där föräldrarna vill kunna nå dem, även om pengarna skulle vara slut. Andra som använder kontantkort är de som inte vill binda upp sig för en lång period eller behöva betala en avgift varje månad bara för att upprätthålla ett abonnemang. Operatörernas kontantkortsprislistor kan vid första anblicken se ut att innebära rimliga samtalspriser, runt 20 – 30 öre per minut vilket är helt i paritet med de vanliga abonnemangen.

Tio gånger dyrare efter 30 dagar
Vad många inte känner till är att de flesta kontantkort på marknaden har ”dubbla prisplaner”, vilket innebär att det låga priset endast gäller under 30 dagar efter laddning, och att man efter att de trettio dagarna gått utan tankning eller laddning får ett helt annat minutpris, inte sällan tio gånger det vanliga minutpriset, eller runt 2 kr. Detta innebär att de pengar man har kvar vid den tiden snabbt går åt och kortet måste laddas på nytt, vilket säkerställer att operatören får god omsättning även på kontantkorten.

– Vi fick inga stora reaktioner då våra konkurrenter redan hade infört detta, säger Iréne Krohn på Telia som införde begränsningen 2006.

Den ekonomiskt sinnade gör bäst i att inte ladda kortet med mer än vad man gör av med under en månad, då det överskjutande beloppet kommer att gå åt snabbt med det högre minutpriset, eller så börjar man bygga upp en pott på kortet som man kanske inte använder upp.
Det finns några kontantkortstyper som inte har den dubbla prisplanen, exempelvis ”Telenor Enkel”.

En god idé är att göra det enkelt för sig och använda en jämförelsetjänst, till exempel Prisjakt eller Prisfakta, som tar hänsyn till leverantörernas dubbla prisplaner när man väljer kontantkort eller telefonabonnemang.

Jämförelse, olika kontantkort (2011-04-15)

Telia Refill Prata På 200 kr

0,29 kr/minut

0,29 kr/SMS

0,99 kr/SMS

Comviq Smart 169 kr

0,19 kr/minut

0,00 kr/SMS

0,99 kr/SMS

Telenor Snacka mera

Efter laddning

0,29 kr/minut (Telenor 0 kr)

0,69 kr/SMS

0,69 kr/SMS

Telenor Enkelt

0,59 kr/minut

0,59 kr/SMS

0,59 kr/minut

0,59 kr/SMS

3 Kontant 100 kr

0,69 kr/minut (Tre 0 kr)

0,69 kr/SMS (Tre 0 kr)

1,99 kr/SMS

Halebop Hallå 300 kr

0,19 kr/minut

0,00 kr/SMS

0,69 kr/SMS

Prisjakt är en av Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänster. Företaget grundades 2002 i Ängelholm och jämför över en miljon produkter. Prisjakt driver förutom Prisjakt.nu i Sverige även norska Prisjakt.no, PriceSpy.co.nz i Nya Zeeland samt en av Sveriges största mötesplatser för hembio- och hifi-intresserade, minhembio.com.