Kredit – gratis för vissa, dyrt för andra

För inte så länge sedan var vi tvungna att gå in på banken med mössan i hand för att be om lån. Idag kan vi enkelt jämföra och välja mellan alla banker – eller få ett "sms-lån" med ett par tryck på mobilen. I detta fall kan dock smidigt också vara dyrt. Om du exmpelvis behöver låna 5 000 kronor på 30 dagar för en oförutsedd utgift av Kredit 365 får du betala tillbaka 5 959 kronor när kredittiden är slut. En stor del av kostnaden ligger i uppläggningsavgifter och aviavgifter, inte bara i den höga räntan.

Samtidigt finns det åtminstone ett alternativ som ger en helt kostnadsfri kredit. Den som har ett kreditkort från GE Money Bank kan få en kredit på upp till 60 dagar utan avgift eller ränta. Men det gäller att se upp, för när den räntefria perioden är över börjar räntan ticka även på kreditkortskontot.

En guldgruva för bankerna
Svenskarnas privat- och bolån är en guldgruva för många banker och finansinstitut som i dagarna rapporterar om sina resultat. SVT undersökte nyligen Swedbanks, Nordeas, SEB:s och Handelsbankens årsredovisningar de senaste tio åren och bankerna har under dessa år tjänat 1 000 miljarder kronor enbart på bolån.
– Det finns stora möjligheter att minska utgifterna om man undersöker bankernas erbjudanden för privatlån och bolån, skillnaderna mellan bankernas erbjudanden är oförklarligt stora, säger Magnus Bengtsson på Prisjakt.

Koll på ekonomin ofta bästa lösningen
Om man känner att man tappat kontrollen över sin ekonomi är det viktigt att stanna upp och skaffa sig en överblick på inkomster och utgifter. Klarar man det inte själv kan man ofta få bra hjälp utifrån, till exempel genom kommunens budgetrådgivare eller be sin bank om råd. Om du måste låna kan det löna sig att jämföra flera banker, men kom ihåg att det är också viktigt att räkna med startkostnader, fasta månadsavgifter, uppläggnings- och aviavgifter, och tänk på att rörliga räntor kan stiga.

Läs mer på:
www.prisjakt.nu/privatlan.php
www.prisjakt.nu/kreditkort.php

Undersökningen av bankernas och låneinstitutens villkor har genomförts i samarbete med Prisfakta.
Information: