Mobilabonnemang – spara pengar med rätt jämförelsetjänst!

Tusentals kronor om året kan sparas genom att välja rätt tjänst för jämförelse av mobilabonnemang. Det visar beräkningar från jämförelsesajten Prisjakt, som samarbetar med företaget Prisfakta för att kunna ge konsumenterna korrekt information. Problemet är att vissa tjänster inte tar tillräcklig hänsyn till kundernas beteende och behov i sina jämförelser, vilket även affärssajten E24.se har tagit upp i flera artiklar.

Det låter kanske enkelt att räkna ut det billigaste alternativet, men tar man i beaktande att prisplanerna för abonnemangen har olika prisstruktur blir det otroligt många kombinationer mellan abonnemang och rabattpaket att ta hänsyn till. I flera kombinationer "krockar" också villkoren mellan abonnemang och rabattpaket.

– Jämförelser som bara tar några sekunder att genomföra har mycket komplexa beräkningar och omfattande programmering bakom sig, berättar Ola Josefson, vd för Prisfakta.

­För den som vill använda telefonen för att surfa är det viktigt att jämförelsen också inkluderar operatörernas surfpaket.

– Det finns även jämförelsetjänster som inte har med alla abonnemang från alla operatörer berättar Ola Josefson. Detta medförer att du kan få fram ett dyrare alterantiv än vad som är fallet i motsvarande sök hos t ex Prisjakt.

3 är en av operatörerna som har upplevt att delvis bli utesluten och 3:s informationschef Erik Hörnfeldt bekräftar saken för Prisfakta: "En mer rättvisande jämförelse finner man på Prisfakta, Prisjakt och Pricerunner".

I surfpaketen ingår datatrafik så länge personen är i Sverige och det sparar mycket pengar för en normalsurfare, visar en prisjämförelse på Prisjakt. Men internettjänster kan bli väldigt dyra om du befinner dig i utlandet, då gäller helt andra priser än i Sverige för datatrafiken. Exempel på tjänster som kräver internetuppkoppling är Spotify, gmail, SVT play, online-spel och Facebook.

– Vi rekommenderar folk att stänga av tillgången till internet när de lämnar Sverige, detta för att vara helt säker på att du, eller dina familjemedlemmar, inte omedvetet använder telefonen online, säger Magnus Bengtsson, marknadsansvarig på Prisjakt.

För mer information kontakta Magnus Bengtsson, PR- och marknadsansvarig hos Prisjakt.
magnus@prisjakt.nu Tel. 070 7785564

• Hemelektronik

• iphone
  • prisjämförelser
  • prisjämförelsesajter
  • mobiltelefoni
  • mobila tjänster
  • mobilabonemang
  • android

Prisjakt är en av Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänster. Företaget grundades 2002 i Ängelholm och jämför över en miljon produkter. Prisjakt driver förutom Prisjakt.nu i Sverige även norska Prisjakt.no, PriceSpy.co.nz i Nya Zeeland samt en av Sveriges största mötesplatser för hembio- och hifi-intresserade, minhembio.com.