Säkerheten framför allt i skidbacken?

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 15:27 CET

Svenskarna har blivit bättre på att använda hjälm när de åker utför, men försäkringsbolaget Europeiska tog så sent som 2010 fram undersökningar som visar på att det inte gäller alla. Detta samtidigt som det är trångt i backarna under sportlovsveckorna och därmed större risk för skador. Prisjakt kan hjälpa sportlovsfirare att jämföra hjälmar innan de åker iväg.

Prisjakt har tagit fram pris- och produktjämförelser för de flesta produkter som behövs till sportlovet, bl a alpina skidor, längd- och turskidor, skidstavar, snowboards och långfärdsskriskor.

Speciellt viktigt för säkerheten i skidbackarna är att ha bra hjälm och ryggskydd. Enligt Europeiskas undersökning är det fortfarande få svenskar som använder dessa. I Alperna är det vanligare att se åkare med hjälm än utan, något som gäller alla åldrar. Varför har Sverige kommit efter på detta område?

Erik Alnervik, som är i Åre över säsongen, säger: ”Nästan alla som säsongar och bor i fjällen använder hjälm. Det är oftast turisterna som inte har förstått att det är både bra och inne att ha det.”

Hos Prisjakt kan du välja vilka egenskaper en produkt skall ha och vilka produkter som det finns som uppfyller dessa. Exempelvis kan vi leta upp vilka hjälmar som har fäste för goggles, finns i storlek L till ett pris under 1 000kr. Vi kallar det för kunskap före köp.

Den populäraste hjälmen just nu är POC Receptor Bug som har ett prisintervall på 849kr – 1 100kr. 13 butiker säljer den.

Den populäraste ryggskyddet är POC Spine VPD Vest som ligger i ett prisintervall på 1 424kr – 1 750kr. 8 butiker säljer den (2011-02-09).

Länk: Pris- och produktjämförelse: vintersport

Länk: Pris- och produktjämförelse: skidglasögon

Länk: Pris- och produktjämförelse: ryggskydd

Länk: Pris- och produktjämförelse: hjälmar

För mer information kontakta Magnus Bengtsson, PR- och marknadsansvarig.
magnus@prisjakt.nu
Tel. 0707-78 55 64

Prisjakt är en av Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänster. Företaget grundades 2002 i Ängelholm och jämför över en miljon produkter. Prisjakt driver förutom Prisjakt.nu i Sverige även norska Prisjakt.no, PriceSpy.co.nz i Nya Zeeland samt en av Sveriges största mötesplatser för hembio- och hifi-intresserade, minhembio.com.