Spara tusenlappar på utlandsresan

Pressmeddelande  •  2012-07-12 06:01 CEST

Utlandsresor är trevliga – men kan även leda till en mängd oväntade avgifter och tilläggskostnader. Är du förutseende kan du spara tusenlappar genom smarta val.

Bankomatuttag kan kosta upp till 6 %
- välj ett kort som ger kostnadsfria uttag utomlands

Kortleverantörerna berättar sällan om de avgifter som läggs på vid bankomatuttag utomlands. Många gånger blir det ofta en valutaväxlingsavgift och en uttagsavgift. Tillsammans kan dessa avgifter uppgå till 6 % av beloppet, eller 600 kronor om du tar ut 10 000 kr. Gör du mindre uttag kan avgiften procentuellt bli ännu högre då minimiavgiften ofta är 35 till 45 kr.

I Prisjakts kartläggning sticker två kort ut som avgiftsfria utomlands, ett från GE Money Bank och ett från ICA-banken.

SMS-kvitto ger större trygghet
Resurs Bank var först med SMS-kvitto, en tjänst som innebär att du som kortinnehavare får ett SMS så fort en transaktion på över 500 kr genomförts.

- Säkerheten vid kortköp är inte lika hög utomlands som i Sverige, säger Magnus Bengtsson på Prisjakt, chipterminalerna har inte slagit igenom i samma utsträckning som hos oss.

Så betalar du minst när du skall ringa eller surfa
Under hösten brukar tidningarnas konsumentspalter fyllas av skräckhistorier om mastodonträkningar för mobilsamtal och surf från sommarens utlandsresor, där bland de värsta är en man från Tyskland som laddade hem ett TV-program till mobilen när han var i Frankrike vilket kostade honom 46 000 Euro. Även många med svenska abonnemang har råkat ut för telefonräkningar på över 200 000 kr för några timmars surfande.

EU har precis infört gränser för vad det får kosta så länge man reser man inom Unionen. Kostnaden för samtal till Sverige får vara max 3 kr/minut, att ta emot samtal under en 1 kr per minut. Att ta emot SMS är gratis och skicka SMS skall vara billigare än 1 kr. Surf är den kostnad där avgifterna fortast sticker iväg. Operatörerna har en gräns på 500 – 650 kronor varefter surfen spärras och man som kund måste göra en aktiv åtgärd för kunna fortsätta surfa. Maxgränsen fyller man snabbt upp vid surfande utomlands. Inom EU kostar surfande från mobilen max 7 kr per MB, utanför EU är prisskillnaderna stora beroende på operatör och land. I flera populära turistländer som Thailand, Egypten och USA kostar surf ofta över 100 kr per MB.

- Billigast blir att använda ett lokalt nätverk för surf och även använda detta för att ringa sina samtal som IP-telefoni, exempelvis Skype via nätverket säger Magnus Bengtsson på Prisjakt. Om detta inte är möjligt blir det billigaste att plocka ut sitt kort ur mobilen och skaffa ett inhemskt kontantkort för samtal och surf.

- Okunskap är ofta orsak till för höga telefonräkningar vid utlandssemester säger Magnus, exempelvis handlar det ofta om barn som spelar spel på mobilen och föräldrarna som inte inser att spelen är internetbaserade, mobilen hämtar ”automatiskt” hem e-post eller någon applikation i mobilen aktiveras där data hämtas, exempelvis information om var i närområdet kameraövervakning finns för att mäta bilarnas hastighet.

En annan kostnad som kan bli mycket högre än förväntat är mobilsvar, trots att man aldrig avlyssnat det utomlands. Det räcker att mobilen är påslagen och kopplar upp sig mot ett utländskt nätverk för att man som abonnent skall få betala utlandstaxa för alla inkommande samtal i mobilsvar.

Tips för lägre avgifter:

Mobiltelefoni och surf

• Stäng av mejluppdatering

• Stäng av röstbrevlådan, använd SMS

• Stäng av tjänster och applikationer i din utrustning som kan använda sig av datatrafik, många gör det utan att man ser att tjänsten används. Se upp om barnen spelar spel eller lyssnar på musik via youtube, Wrapp och Spotify.

• Koppla upp dig mot lokala nätverk för surf och IP-telefoni.

• Ringer och surfar du mycket, skaffa lokalt kontantkort (kräver att mobilen inte är operatörslåst).

• Checka prislistan för samtal och surf med din operatör, vissa har billiga paket för surf utomlands.

Kompletterande fakta:
Tre av fyra svenskar tar med mobilen på semestern enligt Sifo.

Enligt PTS:
Svenska abonnenter betalade 2,5 miljarder kronor för samtal, SMS och surf i utlandet år 2011
Under år 2011 ringde vi svenskar 220 miljoner minuter från mobiltelefoner utomlands och skickade 178 miljoner SMS.

Informationen har tagits fram av Prisjakt i samarbete med Prisfakta.

Prisjakt är en av Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänster. Företaget grundades 2002 i Ängelholm och jämför över en miljon produkter. Prisjakt driver förutom Prisjakt.nu i Sverige även norska Prisjakt.no, PriceSpy.co.nz i Nya Zeeland samt en av Sveriges största mötesplatser för hembio- och hifi-intresserade, Minhembio.com. Sedan 2006 är Schibsted Tillväxtmedier AB majoritetsägare i Prisjakt Sverige AB.