Lotta Gall, som tillsammans med sin man driver Åhus Beach, är väldigt nöjd med hur evenemanget har gått hittils.

Åhus levererar, precis som Privab

På stranden Täppet i Åhus pågår just nu ett av Sveriges tio största evenemang, Åhus Beach. I år är det Privab Ystad/Helsingborg i samarbete med Coca-cola som levererar all dryck till de 22 försäljningsställen som finns inne på området.

Åhus beach är en av fotboll- och handbollssveriges hetaste samlingspunkter och lockar varje år över 50 000 besökare till Åhus och stranden Täppet. Hit kommer fotbolls- och hanbollsintresserade från hela Sverige och utlandet för att vara med i turneringen.

-Det känns väldigt roligt att de valt att ta in oss som leverantörer. Vi har egentligen varit med från uppstart men i mindre skala men i år går vi fullt ut och levererar all dryck, säger Jens Persson, ägare av Privab Ystad/Helsingborg.

Åhus beach börjar med fotboll i åtta dagar, sedan tar man en paus för att sen påbörja tio dagar med beachhandboll.

-Just nu är beachhandbollen i full gång och i år har vi 1400 handbollslag här, som turas om att spela på våra 19 banor, säger Lotta Gall som tillsammans med sin man driver Åhus beach.

I turneringen deltar lag i alla åldrar. I början av veckan är det de yngre som spelar och i slutet av veckan intar eliten banorna. Efter en hel dag med intensivt spel avslutas varje dag med finaler på centercourten

-Det som är så roligt är att festivalen engagerar så många, både de allra minsta till de som spelar på elitnivå. Därför känns det extra roligt att vi inte bara levererar dryck hit utan också är med och sponsrar evenemanget, säger Jens Persson.

Trots att beachandbollen började för bara några dagar sedan ser det redan ut att bli en riktigt bra vecka försäljningsmässigt.

- Tack vare det fina vädret är det högtryck på både glass och dricka, säger Lotta Gall

Inne på området finns det mycket att göra även för den som inte ska vara med och spela. Här kan köpa mat från någon av de många restaurangerna eller från de foodtrucks som står uppställda inne på området. Man kan också besöka en frisör, handla på Ica eller bada i vattenlandet ute i havet, eller självklart se någon av alla matcher.

-Har man tagit sig hit ska man kunna stanna, det ska finnas allt man behöver för att vara här några dagar, säger Lotta Gall.

Den 22 juli avslutas Åhus beach med en stor konsert med artisterna Markoolio, Jessica Andersson och Dan Hylander.