Privab är sedan många år tillbaka en av de största leverantörerna till Stadium Sports Camp.

Mångårig leverantör till Sveriges största sportläger

Just nu pågår Sveriges största sportläger i Norrköping, Stadium Sports Camp. Sedan flera år tillbaka är Privab en av lägrets största leverantörer.

1995 genomfördes den första campen med fotboll, ishockey och basket. Idag har deltagarna möjlighet att välja mellan 22 olika sporter.

Men det är inte bara antalet sporter som ändrats sedan 1995. Sedan 2017 finns Stadium Sports Camp även i Halmstad.

– Lägret här i Norrköping blir snabbt fullt och beslut togs därför att satsa på ett läger till, i Halmstad. Det som skiljer sig lite från lägret här i Norrköping är att det finns lite andra sporter att välja bland. Där har vi bland annat klättring, skate och cheerleading och det har vi inte här, säger Helena Frykholm som är ansvarig för Stadium Sports Camp i Norrköping.

Syftet med lägret är inspirera till ett aktivt och hälsosamt liv och ge barn och ungdomar chansen att testa på olika sporter.

– Detta är ett projekt som vi gör tillsammans med bland annat stiftelsen Friends för att få barn och ungdomar att växa som människor och skapa nya relationer och självklart hitta en sport de tycker om, säger Helena Frykholm.

I år har lägret mer än 6500 deltagare som kommer från hela Sverige.

-Deltagarna som är mellan 8-10 är med på något som heter Day Camp. Då är de här några timmar om dagen för att testa på flera olika sporter. De som är lite äldre, mellan 11-14 år är med på det stora lägret och är här i en vecka. De väljer en huvudsport och har några träningspass om dagen. Man kan också välja att gå Multi och då testa på flera olika sporter under veckan, säger Helena.

Stadium Sports Camp arrangeras tillsammans med lokala idrottsföreningar som ansvarar för träningarna. Cirka 25 procent av Stadium Sports Camps omsättningen går sedan tillbaka till föreningarna. Under åren 1995-2017 har nästan 60 miljoner kronor delats ut till de idrottsföreningar som varit delaktiga i lägret.

Sedan många år tillbaka har Stadium Sports Camp ett samarbete med Privab.

– Det fungerar väldigt bra och har gjort det hela tiden. Privab är en enorm trygghet för oss. Att vi har en god relation med alla våra leverantörer är en bidragande faktor till att vi kunnat bli så stora som vi är idag, säger Helena Frykholm.