Det gäller att sko sig på rätt sätt

Det gäller att sko sig på rätt sätt

Uttrycket att sko sig handlar om att vinna fördelar eller göra oskälig vinst på någon annans bekostnad. Det kan på sätt och vis passa in på hur vi alla dagligen skor oss på våra fötter och skor. För varje dag utsätter vi dem för många utmaningar men sällan får de uppskattning för det. Vi uppmuntrar till att du belönar dem mer.

Dina fötter har många funktioner. De ska bära din vikt, anpassa sig till underlaget du står på, transportera dig och fungera som stötdämpare. Fotsulan i sin tur har en hög koncentration av svettkanaler och nerver vilket gör den känslig för kyla, värme, smärta och hårda respektive mjuka underlag.

Här gäller det alltså att välja rätt typ av arbetssko/skyddsko för att ge fötterna det mest komfortabla stöd och skydd som krävs i din arbetsmiljö. Dessutom har olika arbetsmiljöer olika utmaningar i form av både klimat, underlag och det de ska skydda dina fötter mot. Ha därför alltid detta i åtanke då du ska skaffa arbetsskor/skyddsskor.

Kolla gärna på www.procurator.se efter vad olika skor klarar av och lämpar sig för innan du köper eller prata med vår personal i en Procuratorbutik.

Förebygg risk för fot-, knä- och ryggproblem

Har du lågt, neutralt eller högt fotvalv? Ditt fotvalv berättar vilken typ av sättning av foten du har och vilken typ av inläggssula just du behöver. Med rätt sula kan du nämligen förebygga risken för fot-, knä- och ryggproblem.

I många av våra butiker kan vi scanna dina fötter på mindre än en minut för att hitta fotens belastningspunkter och därmed hitta rätt sula till dig. Sväng gärna in till oss för råd och hjälp direkt: Hitta din Procuratorbutik

Förläng skornas livslängd - tre snabba tips!

Om du redan har hittat rätt arbetssko och inläggssula vill vi avslutningsvis ge dig några skovårdstips. Väder och vind frestar på skorna så om du vill de ska hålla längre, följ tipsen:

• Om skorna har utsatts för väta, torka dem alltid så öppna som möjligt i rumstemperatur – aldrig i torkskåp, på element eller dylikt.
  • Rengör skorna med fuktig trasa alternativt borsta rent från lera, sand eller smuts med mjuk skoborste.
  • Impregnera eller återfukta skorna med jämna mellanrum. Anpassa skovårdsprodukt och användning av dem efter skons material. Om du är osäker - hör av dig till vår kundservice eller fråga i någon av våra butiker.

Vi hoppas att dina fötter och skor blir nöjda!