Sopar inte problemen under mattan

Sopar inte problemen under mattan

För de flesta av oss är det en självklarhet att det vi äter och dricker är producerat och förpackat i en miljö med hög hygienstandard. Men hur vet vi att det kan garanteras? Vi är nyfikna så vi tog reda på mer.

TUFFA KRAV ÄR EN UTMANING

Myndigheter som exempelvis EU och FDA fastställer regler och krav om bland annat livsmedelssäkerhet. Det handlar om att säkerställa hygienen i produktionen i livsmedels- och dryckesindustrin. Det kräver rätt städmetoder. Det kräver även rätt städredskap:

• Redskapen ska vara effektiva och lätta att rengöra från mikrober, livsmedelsrester, allergener och städkemikalier.
  • Redskapen ska inte riskera att släppa ifrån sig delar som borststrån eller plastbitar under rengöringsarbetet.

Förödande konsekvenser kan annars följa som exempelvis produktionstopp eller i värsta fall att livsmedel måste återkallas. Rengöring i dessa miljöer är därför en utmaning.

SÅ BESVARAS UTMANINGEN

Som tur är finns det de som arbetar med utmaningarna om höga krav på hygienen. Vi kontaktade därför Christian Andersson på Vikan, där rengöringsutrustning utvecklas och tillverkas:

- På Vikan gillar vi den här typen av utmaningar. Det är alltid nyttigt att studera slutanvändarens arbetsdag och se hur vi kan lösa problemen. Inom livsmedelsbranschen måste till exempel rengöringsredskapen möta högre krav än i andra branscher. Därför har vi satsat mycket resurser på att utveckla teknik som producerar de ultimata rengöringsredskapen.

Christian berättar att de ville undvika skarvar och hålrum på redskapen där smuts och mikrober lätt kan fastna och vara svåra att få bort.

I annat fall händer det ofta att redskap slängs innan de ens förbrukats för att de till slut inte har gått att rengöra tillräckligt väl. Det är en förlust för miljön, eftersom avfallsberget ökas på, och för livsmedelsproducentens ekonomi.

Genom Vikans samarbete med slutanvändare, gedigen forskning och design av prototyper samt tester har de utvecklat en teknologi som kallas UST - Ultra Safe Technology.

UST SÄTTER NYA STANDARDER

- Teknologin innebär att rengöringsredskapen gjuts så att bland annat inga skarvar uppstår. Under 2015 fick vi två utmärkelser för detta som betyder att vi sätter nya standarder för säkerhet, skydd och hygien, säger Christian.

På Procurator tycker vi att detta är riktigt bra gjort. Vikan är ett företag som inte sopar problemen under mattan och det gillar vi. Vi gratulerar Vikan till välförtjänade utmärkelser!

Kolla på redskapen - besök: Vikan UST-sortiment