Vill du ha kemikalier i maten?

Vill du ha kemikalier i maten?

Låter magstarkt, eller hur? Vi är ganska säkra på att du inte vill det. Fanny Chan, vår Produktutvecklare för handskar berättar därför om säker hantering av livsmedelsprodukter med skyddshandskar.

I vårt land finns det bestämmelser, lagar och restriktioner för hur livsmedel ska hanteras. En av dessa,  EG-förordningarna 1935/2004, gäller bland annat materialet i skyddshandskar. Det är viktigt att tänka på.

Håll koll på användningsområdet

Inom en hel del yrkeskategorier är vinylhandskar ganska populära. Många använder sådana vid hanteringen av livsmedel. Det ska helst göras med försiktighet! Man måste nämligen hålla koll på vilka livsmedel som ska hanteras.

Vinyl är gjort av ett material som är ganska hårt från början. För att göra det mjukt och flexibelt tillsätts därför något som kallas mjukgörare, så kallade ftalater. Dessa mjukgörare kan tyvärr migrera över till livsmedel, vilket inte är hälsosamt. Det kan hända om det rör sig om hantering av feta livsmedel.

Välj rätt handskar för livsmedel

Vilken handske ska användas? Fanny Chan, vår Produktutvecklare, ger svar:

- Det gäller att hålla reda på vilka livsmedel som ska hanteras och kolla EG-försäkran för respektive produkt. Det dokumentet ska finnas tillgängligt för alla. Vi har lagt in EG-försäkran i webbutiken på våra produktsidor. Där står det om materialet har klarat av migrationskraven som finns i EG-förordningarna. Kraven talar om för dig vilka livsmedel som materialet klarar av att hantera.

För att vara på säkra sidan är det därför bra att välja  handskar i material som polyeten eller nitril. Migrationstesterna på båda dessa materialen visar mycket bättre resultat än vinyl.

Fördelar med nitril:

• Konstgjort material som är mycket motståndskraftigt mot oljor, fetter och kemikalier.
  • Elastiskt med bra slitstyrka, grepp och passform.

Fördelar med polyeten (ofta förkortat PE)

• Ett plastmaterial som går att göra mycket tunt.
  • Har en hög elasticitet ända ner till temperaturer på -50⁰C.
  • PE-engångshandskar är lätta att ta på och av.

Leta efter märkningen

För alla typer handskar gäller det att kolla på vad de är lämpliga för med tanke på materialet. Enligt Livsmedelsverket ska även material och produkter som kommer i kontakt med livsmedel ha en märkning som berättar om detta går via text eller med symboler (glas och gaffel-symbol).

Det ska också vid behov finnas särskild information om hur materialet kan användas, exempelvis att materialet är olämpligt att användas vid hantering av feta livsmedel.

Kolla alltid upp detta så blir livsmedelshanteringen tryggare för alla.