Stor dag för handeln

Black Friday syns idag på flera butiker runt om i Sverige och under 24 timmar erbjuds vi prissänkningar och erbjudanden överallt. Men vad kommer egentligen dagen från? Proffsmagasinet reder ut begreppet.

Black Friday är ett relativt nytt begrepp i Sverige men har på bara några år vuxit sig stark. Hela idén bygger på att under ett dygn locka köpare med flera erbjudanden i butik och via näthandel. 2013 kunde man se att näthandeln ökade med 100 procent jämfört med en vanlig fredag. Även i Finland och Norge kunde man se en ökning på 258 respektive 143 procent.

Från början härstammar dagen från USA och anses som deras absolut största shoppingdag. Traditionellt sett är det också dagen då julhandeln sätter igång. Alla skolor stängs och även vissa arbetsplatser, allt för att kunna handla så mycket som möjligt. Redan vid midnatt startar många butiker sina erbjudanden och vissa hemsidor klarar inte trycket från besökarna.

Själva begreppet "Black Friday" har på senare år förklarats med att försäljning gått från rött (förlust) till svart (vinst).

Vill du ta del av Proffsmagasinet's Black Friday kan du surfa in på www.proffsmagasinet.se. Förutom grymma erbjudanden kommer du mötas av en överraskande förändring som gäller enbart under dagen.

www.proffsmagasinet.se

• maskiner