Tre märken på IR-Termometrar

För att på ett enkelt sätt ta reda på ett områdes yttemperatur kan man använda sig av en produkt som heter IR-termometer. Denna handenhet mäter temperaturen genom att en synlig röd laserstråle träffar området där du vill se det aktuella värdet. Vi presenterar nedan tre olika märken av IR-mätning av temperatur på en yta.

Att använda sig av IR-mätning för att få fram temperaturen har många fördelar, exempelvis att ytan/produkten du mäter på aldrig behöver beröras, men också att du kan mäta värmen på något som är svåråtkomligt. Självklart finns en uppsjö av olika märken och modeller att välja mellan och det kan vara svårt att veta vad det är just du/ni skall inhandla. Vi på Proffsmagasinet har änsålänge tre olika märken som vi tycker har riktigt bra produkter för ändamålet.

- Designen från de olika märkena är enkla och smidiga att bära med sig. Vi säljer idag IR-termometrar som handenheter där med ett snabbt knapptryck får upp temperaturen i displayen, säger Arvid Öhman som är VD på Proffsmagasinet.

Jämför vi de tre olika märkena har alla en tydlig och lättläst display. Märket KIRAY har en stilren svart design på alla sina IR-termometrar och har alltid varit ett populärt märke. De olika mätarna skiljer sig från varandra då de har olika temperaturområden, optik samt antal lasrar. Däremot har alla KIRAY belyst display och justerbar emissivitet.

Det färgglada märket GEO FENNEL har designat sina IR-termometrar i gult, rött samt svarta skal och har även tydliga displayer. FIRT 1000 som är en av de mer avancerade modellerna, har en gummiyta som gör att greppet runt produkten är stabilt vilket inte den enklare modellen har. Optiken skiljer sig krafigt mellan modellerna och sträcker sig upp till 50:1 samt att temperaturområdena skiljer sig upp till 450 °C.

Det märket som har flest varianter av IR-termometrar är EXTECH vars design är klarorange, grönt samt gråblå. Extech har en större LCD-display som ändrar färg mellan röd och blå och indikerar inprogramerade max/min värdet.

Tänk en gång extra innan du bestämmer dig för vilken IR-termometer som passar dig bäst, exempelvis hur brett mätområde som behövs om du behöver en eller två laserstrålar på instrumentet. På de flesta mätare kan man ställa in emissiviteten samt att du bör tänka på inom vilket troligt temperaturområde produkten skall klara av.

Läs mer på vår Proffsmagasinet samt maila oss om du har frågor eller funderingar.

Proffsmagasinet Svenska AB

Petra Larsson