Aviserad sänkning av ROT-avdraget skapar resursbrist i år!

Regeringens aviserade sänkning av ROT-avdraget får, enligt analysföretaget Prognoscentret, många hushåll att påskynda större renoveringsarbeten. – Vart femte hushåll vill tidigarelägga planerade renoveringar i bostäder och fritidshus. Det leder till att många har svårt att få tag i hantverkare idag, när efterfrågan växer snabbt under en begränsad tidsperiod, säger Joel Jönsson analytiker på Prognoscentret.

Under april månad genomförde Prognoscentret en studie mot bostad- och fritidshusägare. Syftet var att undersöka hushållens renoveringsplaner och hur de påverkas av förändringar i ROT-avdraget. Diagrammet visar att hälften av hushållen har renoveringsplaner 2015, samtidigt som knappt vart femte hushåll ännu inte bestämt sig. Många av de hushåll som har konkreta planer vill genomföra flera renoveringsarbeten under året och vart femte hushåll planerar också att tidigarelägga renoveringar till i år för att nyttja ROT-avdraget i dess nuvarande form.

Det är framförallt kostsamma och relativt arbetsintensiva renoveringar som tidigareläggs. Intresset är störst i storstadslänen och bland villaägare, där dränering, fönsterbyte, badrums- och köksrenovering samt byte av värmesystem ser ut att öka kraftigt. Bristen på hantverkare gör dock att alla renoveringar inte kommer att kunna genomföras under 2015. Den starka efterfrågan kan även leda till att vi får se prisökningar innan årsskiftet och att flera hushåll nog får räkna med att skjuta upp proejekt till nästa år.

Studien visar också attde flesta hushållen finansierar en betydande andel av renoveringarna med sparade pengar. Hushållen känslighet för det diskuterade amorteringskravet är därför inte särskilt stor. Amorteringskravet, som bl.a. begränsar hushållens möjligheter att belåna sin bostad för renoveringar, skulle träda i kraft i augusti i år men förslaget har dragits tillbaka tillsvidare.

Önskas mer information är ni välkommen att kontakta

Johan Melbäck, jm@prognoscentret.se 070-752 02 09 eller Joel Jönsson, jj@prognoscentret.se 070-985 49 68

• Inredning