Golvmarknaden vänder ned

Den svenska byggmarknaden har ökat starkt under de senaste åren men i fjol bröts trenden. Trendbrottet har även påverkat golvmarknaden där tillväxten avtagit och i år förväntar vi oss att den sjunker för första gången sedan 2013.

Tillväxten i golvmarknaden har under de senaste åren mattats av och under 2018 uppgick den till 2 procent. Svagast utvecklades hushållens renoveringar som även i år fortsätter sin kräftgång. Under 2019 förväntar vi oss att golvmarknaden går tillbaka då nybyggnation minskar samtidigt som renoveringsmarknaden visar svag tillväxt.

-Utvecklingen varierar däremot mellan olika material. Vår prognosmodell för golv indikerar exempelvis att laminat går lite starkare än vad plastmattor och parkettgolv gör säger Prognoschef Thomas Ekvall på Prognoscentret.

• nybyggnation
  • bostadsbyggande