Prisstatistik för bostäder lyfter Prognoscentrets kartverktyg

Prognoscentret kan numera erbjuda alla Sveriges bostadsutvecklare ett heltäckande analysunderlag genom kartverktyget Kundkartan™ Bostad. Nytt är även samarbetet med Valueguard vilket ger kunderna tillgång till aktuell och kvalitetssäkrad prisstatistik för bostäder.

Prognoscentret har inlett ett samarbete med Valueguard vilket ger alla kunder som använder kartverktyget Kundkartan™ Bostad tillgång till aktuell prisstatistik. Därmed finns det numera ett komplett analysverktyg som kan användas både inför förvärv av mark, som underlag i projektutvecklingen och vid bostadsförsäljningen.

”Samarbetet med Valueguard är en viktig pusselbit för oss i att erbjuda våra kunder en helhetslösning för marknadsanalyser, både inför förvärv och försäljning, säger Patric Lindqvist, VD på Prognoscentret. ”Vi har goda erfarenheter av vårt analysverktyg för Nöjd Kund Index som används av många bostadsutvecklare. Nu tar vi detta vidare och ger våra kunder tillgång till ett kraftfullt verktyg som genererar ett mycket användbart beslutsunderlag, endast genom en knapptryckning”, säger Patric Lindqvist.

”Prognoscentret har en stark position bland projektutvecklare av bostäder mycket tack vare sin branschmätning av kundnöjdhet. Vi ser ett stort behov i branschen av bättre analysverktyg och Kundkartan är ett stort framsteg. Det känns naturligt att kombinera Prognoscentrets flyttströms- och demografidata med vår prisstatistik i samma verktyg. Det här är precis vad branschen behöver", säger Lars-Erik Eriksson, VD på Valueguard.

Om Prognoscentret

Prognoscentret AB bildar tillsammans med Prognosesenteret AS Skandinaviens ledande företag inom marknadsanalyser av bygg- och fastighetsbranschen. Vårt mål är att stärka våra kunders marknadsposition genom att tillgodose deras behov av högkvalitativa analyser och verktyg. Verksamheten fokuserar på mätningar och bedömningar av marknaders storlek, utveckling och struktur samt marknadsanalyser relaterade till ökad kundförståelse, så som målgruppsdefinitioner, preferens- och attitydmätningar, t.ex. nöjdhetsundersökningar.

Om Valueguard

Valueguard arbetar för att skapa nya finansiella produkter för bostadsmarknaden. Genom dotterbolaget Valueguard Index Sweden AB tillhandahåller Valueguard informations- och analysprodukter för myndigheter, fastighetsmäklare, byggbolag och banker. Som grund för Valueguards produkter och tjänster ligger ett prisindex för bostäder - Nasdaq OMX Valueguard-KTH Housing Index (HOX®). HOX index har utvecklats i samarbete med KTH, det distribueras av Nasdaq OMX och det bygger på data från bl.a. Svensk Mäklarstatistik AB och Lantmäteriet.

• Nya produkter, tjänster

• analysverktyg