Låga förväntningarna på framtida pension - Prognosia har lösningen

Pressmeddelande  •  2011-10-13 09:30 CEST

En undersökning som i dagarna publicerats av Silentum visar att skillnaden är stor på vad svenskarna anser sig behöva i pension och vad de förväntar sig.

De 1141 tillfrågade anser sig behöva 85 % av sin slutlön i pension medan de endast tror att de kommer att få 66 % av slutlönen. Kvinnor är mer pessimistiska än män.

Jag ser mycket allvarligt på detta pensionsgap. Det kommer att bli tufft för många svenskar att leva på en låg pension och de låga pensionerna kommer att komma som en chock för många sparare när de går i pension, säger Prognosias VD Micael Wiklander i en kommentar.

Som en nytänkande aktör på pensionsmarknaden, har Prognosia en mycket viktig roll att spela. Prognosia förvaltar idag framgångsrikt premiepension, PPM och avtalspension för över 50 000 svenskar.

Prognosias mest valda portfölj, Prognosia Global, har sedan start 2005 haft en värdeökning på + 123 % medan genomsnittet under samma period minskat med 5 %. Det innebär att en sparare som 2005 hade 75 000 kronor på sitt PPM-konto med Prognosias förvaltning sett pensionskapitalet växa till 167 250 kr, medan genomsnittsspararen har ett kaptal på 71 250 kr.

Prognosia är ett finansbolag som erbjuder en aktiv pensionsförvaltning för privatpersoner. Bolaget startade 2007, har huvudkontoret i Borås med underkontor i Sundsvall och erbjuder idag förvaltning av både premie- och avtalspension. Vårt fokus är att öka kundernas framtida lön som pensionär. Våra strategier, enkla tjänster och goda placeringsresultat har gjort att omsättningen det senaste året nästan tredubblats till 29 miljoner och bolaget expanderar kraftigt. Idag hjälper Prognosia 51 000 svenskar med pensionsförvaltning.
Mer information på www.prognosia.se.

Ämnen:

Privatekonomi