Prognosia på plats på ledande Finanskonferens i Moskva

Nedan beskriver Peter sin resa och deltagandet vid konferensen:

Jag reste till Moskva den 31 januari för att deltaga i en finanskonferens för investerare, fondförvaltare, analytiker, banktjänstemän, företagare och politiker. Denna internationella konferens med deltagare från hela världen arrangerades genom om ett samarbete mellan den ryska investmentbanken Troika Dialog och den ryska storbanken Sberbank. Det var -29 grader kallt när jag anlände hotellet på kvällen, så begreppet Rysskyla fyck en verklig innebörd.

På onsdagen den 1 februari var jag på inte mindre än sju stycken möten på Ritz-Carlton Hotell i centrala Moskva och lyssnade på flera makro-analytiker ifrån investmentbanken Troika Dialogue. Jag fick en bra uppfattning om den nuvarande ekonomiska situationen i Ryssland och landets handelsrelationer till sina grannländer, däribland Kina, Japan och Indien. Det var mycket intressant att höra om vad dessa analytiker tycker om Rysslands inträde i Världshandelsorganisationen, WTO, och hur det kommer att påverka den ekonomiska utvecklingen bland dessa länder. Jag deltog dessutom i några gruppmöten med flera multinationella ryska företag, däribland MICEX (ryska börsoperatören) och Sberbank, där det sistnämnda gick igenom läget på kreditmarknaden i detalj.

På torsdagen den 2 februari var jag på tre paneldebatter på Moskvas Internationella Musikhus i centrala Moskva med både CNBC och Bloomberg Television närvarande. Jag lyssnade på flera världsberömda ekonomer, däribland både Nouriel Roubini och Paul Krugman (nobelprisvinnare i ekonomi). Vladimir Putin hade givetvis huvudrollen för dagen, då han deltog i en debatt om efterverkningarna från den globala finanskrisen och framtidsutvecklingen för Ryssland och Europa. Jag fick en bra uppfattning om vad Putin och lagstiftarna har i åtanke för att sanera den ryska ekonomin från korruptionskulturen och hur reformer kan förbättra investerarnas förtroende för den ekonomiska situationen i Ryssland. Det var mycket intressant att höra om vad Roubini och Krugman tyckte om Eurozonens och USA:s statsskuldskris och hur det kan komma att förändra kartan geopolitiskt och leda till en ny global maktstruktur, där både Ryssland och Kina blir ledande ekonomier. Jag diskuterade med flera analytiker från bl.a. HSBC, Sberbank och Deutsche Bank om deras placeringsstrategier.

På fredagen den 3 februari var jag på två paneldebatter på Moskvas Internationella Musikhus i centrala Moskva. Temat var återigen den globala finanskrisen och Eurozonens statsskuldskris. Det var mycket intressant att höra om vad det generella sentimentet är bland ekonomer, politiker och analytiker vad gäller framtidsutvecklingen på Eurozonens och USA:s statsskuldskris och hur det kan komma att förändra kartan geopolitiskt och leda till en ny global maktstruktur. Jag pratade med flera analytiker från bl.a. några amerikanska hedgefonder om deras placeringsstrategi.

Mina intryck från konferensen kan sammanfattas med ett ord; osäkerhet! Jag lade märke till hur många av bolagen, vars presentationer jag lyssnade på, hade stora intervaller för sina vinstprognoser. Dessutom berättade flertalet fondförvaltare som jag lyssnade på om att de har fått stora utflöden från sina respektive aktiefonder det senaste halvåret, till förmån för räntefonder och främst då korträntefonder. Finansmarknadens aktörer är fokuserade på PIIGS-krisen (statsskuldskrisen) med Grekland i spetsen, och de är oroliga för hur USA:s annalkande statsskuldskris kommer att påverka den globala ekonomin. Alla undrar varifrån den starka tillväxt ska komma det närmaste året, då Kinas ekonomi har mattats av emedan USA och Eurozonen kommer att bli tvungna att strama åt de närmaste åren för att få sina respektive skuldberg under kontroll. De flesta konferensdeltagarna jag pratade med tycker att de globala börsuppgångarna i början av det här året är överdrivna och att vi får en korrigering på marknaden innan juli, vilket jag håller med om.

Jag reste hem på lördagen den 4 februari efter att ha upplevt 5 fantastiska dagar i Moskva. Det var mycket lärorikt och Prognosia finns nu med på kartan bland de stora globala aktörerna på finansmarknaden. Att se Moskva som ett nytt finanscentrum (vilket Putin vill fortsätta bygga på) är ganska mirakulöst med tanke på att för drygt 21 år sedan var landet fortfarande kommunistiskt och utgjorde kärnan av Sovjetunionen. Landet har förändrats rejält sedan dess, mestadels till det bättre, och Rysslands ekonomi är en av de med störst tillväxtpotential det närmaste årtiondet. Vi som ledamöter i Prognosias Placeringskommitté kommer att resa till just sådana här konferenser för att bättre få insyn i vad som försiggår i en värld driven av stora och snabba förändringar. Det grundläggande syftet är att vi ska få bättre beslutsunderlag för att sedan kunna välja de bästa investeringarna för våra kunders pensionskapital.

Prognosia är ett finansbolag som erbjuder en aktiv pensionsförvaltning för privatpersoner. Bolaget startade 2007, har huvudkontoret i Borås med underkontor i Sundsvall och erbjuder idag förvaltning av både premie- och avtalspension. Vårt fokus är att öka kundernas framtida lön som pensionär. Våra strategier, enkla tjänster och goda placeringsresultat har gjort att omsättningen det senaste året nästan tredubblats till 29 miljoner och bolaget expanderar kraftigt. Idag hjälper Prognosia nästan 50 000 svenskar med pensionsförvaltning.