Gabriella - från elitidrotten till Project Playground

Nyhet   •   Jan 28, 2016 16:14 CET

Project Playground är glada att välkomna Gabriella Fagundez, som kommer att göra praktik på Project Playgrounds kontor i Stockholm med start i februari. Gabriellas huvuduppgift kommer att vara att arbeta med vårt initiativ för ensamkommande flyktingbarn i Sverige.

Gabriella har en bakgrund inom elitidrotten, som simmerska. Innan hon slutade 2012 så simmade hon under många år både i SM, EM, VM och OS och tog flera rekord och medaljer. Hon bodde även 6 år i Frankrike och läste där internationell politik, något som hon sedan fortsatte med även i Sverige – och känslan av att vilja hjälpa och ge tillbaka växte fram.

- Jag höll på att läsa en kurs, Mänskliga rättigheter och terrorism, och plötsligt kände jag att jag ville hjälpa och göra skillnad NU. Jag ville inte vänta mer. Så jag tog kontakt med Project Playground och fick möjligheten att åka till Sydafrika som volontär, med uppdraget att lära barnen att simma. Väl på plats fastnade jag direkt för organisationen, Project Playground gör en otrolig och fantastisk skillnad för så många barn och ungdomar. Det är en genuin och sann organisation. Jag ville vara en del av den, jag ville göra mer, berättar Gabriella.

Gabriella startade en egen insamling till förmån för Project Playground, med det höga målet 150 000 kr. Det målet nådde hon, tillsammans med alla personer och företag som stöttade insamlingen. Nu fortsätter Gabriella sitt arbete för Project Playground, på hemmaplan.

Vad hoppas du kunna bidra med genom ditt fortsatta arbete för Project Playground?

- Jag hoppas kunna ge fler barn och ungdomar en trygghet och identitet. Hjälpa dem att skapa drömmar och mål, och att också nå dessa! Jag tror verkligen på att om man kämpar och ger allt så når man sina mål. Tillsammans är vi starkare.

Under senhösten 2015 lärde Gabriella Project Playgrounds deltagare i kåkstaden Gugulethu att simma.

Kommentarer (0)