Wallenstam och Project Playground inleder samarbete

Project Playground är en svensk ideell organisation som verkar för att förbättra barn och ungas möjligheter i livet genom organiserad aktivitet, sport och social verksamhet. Till grund för arbetet ligger FNs Barnkonvention som hävdar alla barns rätt till en trygg och meningsfull tillvaro. Organisationen arbetar individanpassat för att skapa långsiktig förändring för individen och för samhället. Visionen är en trygg värld där alla barn och unga växer upp med framtidstro och möjlighet att påverka sitt eget liv. Verksamheten omsluter idag 750 barn i Sydafrika och omkring 100 barn i Sverige.

Project Playgrounds svenska verksamhet startade 2016 och erbjuder idag ett forum för utsatta barn och unga att engagera sig i olika aktiviteter som exempelvis simning, dans och taekwondo. I nuläget fokuserar verksamheten på ensamkommande barn, en målgrupp som är i stort behov av stöd. Likt verksamheten i Sydafrika ligger fokus på att låta barnen på att stödja barnen i deras utveckling till att bli ansvarstagande individer som förstår sitt egenvärde och sin potential att påverka sin egen framtid.

”Under verksamhetens första år har vi tacksamt välkomnat engagemang från volontärer och idrottsföreningar som så generöst ställt upp för oss. Med Wallenstams hjälp kan vi nu ta verksamheten till en ny nivå. Vi ges nu möjlighet att samla verksamheten och deltagarna i ett eget center och får därmed utrymme att applicera den individanpassade struktur för stöd, vägledning och nätverk som vi sedan länge tillämpar i den sydafrikanska verksamheten. Vi är otroligt tacksamma för detta fina engagemang och ser fram emot en spännande resa tillsammans med Wallenstam”, säger Daniel Madhani, generalsekreterare för Project Playground.

”Det är viktigt att vi alla hjälps åt för att ge dessa barn en så bra start i Sverige som det bara går, Project Playground gör ett viktigt arbete där och det känns helt rätt för oss på Wallenstam att hjälpa till på det sätt vi kan genom detta samarbete. Umami Park ligger bra till för att kunna bli det center som Project Playground söker, med sin närhet till såväl centrala Stockholm som naturen och bra kommunikationer”, säger Mathias Aronsson vice vd Wallenstam AB.