Premiär för nya Projectplace – ny design, sociala funktioner och mobila appar

Pressmeddelande  •  2012-06-19 10:09 CEST

Stockholm, den 19 juni 2012 Projectplace, ledare inom sociala samarbetsverktyg, lanserar idag ett nytt Projectplace. Förutom en helt ny design och uppdaterade befintliga funktioner innebär lanseringen också nya sociala planeringsverktyg och nya mobila appar för iPad och Android. De nya verktygen innefattar bland annat en aktivitetstavla, widgets och en interaktiv tidslinje. De är utformade för att förbättra samarbete, effektivitet, engagemang och projektframgång både inom företag och inom projektteam som sträcker sig över flera organisationer. Dagens lansering är det första av många steg som ska hjälpa organisationer att bli mer sociala.

– Sociala företag vet att en organisation drar nytta av att involvera alla i samarbetet mot ett gemensamt mål. Med nya Projectplace har vi skapat ett verktyg som gör arbetet mer socialt och därmed också mer framgångsrikt – oavsett om det bara är på projektnivå eller över hela organisationen, säger Johan Zetterström, VD på Projectplace.

– Det nya Projectplace är utformat med tanke på transparens, kommunikation och samarbete – ett koncept vi tror kommer att spara både tid och pengar för våra kunder, och ge bättre och snabbare avkastning på investeringarna.

De nya sociala funktionerna innefattar bland annat:

• Aktiviteter: Aktivitetstavlan är ett visuellt och socialt planeringsverktyg som ger teamet en snabb översikt över vad som händer just nu och hur arbetet går framåt, med hjälp av aktivitetskort som fungerar som post-it-lappar i olika kolumner beroende på vilken status en aktivitet har – Planerad, Arbetar med eller Klar.
  • Tidslinje: Den nya interaktiva tidslinjen visar viktiga deadlines, faser och projektsteg som gör det enkelt för alla projektmedlemmar och intressenter att följa projektet och de enskilda stegen mot färdigt projekt.
  • Widgets: Widgets ger teamet en ögonblicklig, visuell uppdatering över hur projektet går framåt, hur många dagar som återstår tills ett aktuellt projektsteg ska vara klart och hur den allmänna stämningen i teamet är.
  • Design: enklare, tydligare och mer intuitiv. Det nya gränssnittet och den nya navigeringen gör att användarna lättare kan fokusera på projektarbetet. Att dela dokument, kommunicera med teammedlemmar och hålla koll på arbetsuppgifter har aldrig varit enklare.

Nya mobila lösningar
Den senaste lanseringen erbjuder också nya och uppdaterade appar för de som inte arbetar från kontoret. Den nya iPad-appen lanseras snart i App Store, med åtkomst till projekt och vissa funktioner i Aktiviteter och Dokument. En uppdaterad Android-app med nya funktioner kommer också snart.

De nya sociala funktionerna är nu tillgängliga för alla Projectplace-användare. De nya apparna finns snart tillgängliga.

Kontaktperson för svenska medier:
Emma Hansson, Country Marketing Manager
Telefon: +46 768 63 37 31, E-post: emma.hansson@projectplace.com

Pressrum för medier: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/projectplace_international

Projectplace International har sedan 1998 varit marknadsledande i Europa för projektsamarbete i molnet. Projectplace onlinetjänst stödjer Social Project Management med fokus på samarbete och kommunikation. Tjänsten finns i sju språkversioner och har över 750 000 registrerade användare. Företaget har 140 anställda med huvudkontor i Stockholm och lokala kontor i Frankfurt, Amsterdam, Oslo, Köpenhamn och Bangalore. Besök oss på www.projectplace.se