Sociala medier blir allt vanligare som jobbverktyg

Pressmeddelande  •  2012-01-11 08:30 CET

Allt fler använder sociala medier på jobbet, samtidigt som det finns ett ökat motstånd hos företag mot att tillåta sociala medier under arbetstid. Det visar en ny europeisk undersökning som genomförts bland 1200 projektledare och projektmedlemmar.

Idag redovisar Projectplace resultaten av en europeisk trendundersökning kring sociala medievanor bland personer som arbetar i projekt. Projectplace, som är Europaledande inom projektsamarbete online, genomförde undersökningen bland 1200 projektledare och projektmedlemmar i Skandinavien, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Nederländerna. Resultaten visar att andelen som använder sociala medier som arbetsverktyg har ökat från 23 procent under 2010 till 40 procent under 2011.

Trots att så många använder sociala medier i jobbet, visade resultatet också en ökning av förbud mot sociala medier under arbetstid. Drygt var tredje av de tillfrågade, 35 procent, uppgav att företagets policy förbjuder användning av sociala medier jämfört med endast 13 procent 2010.

– Det är intressant och förvånande att den ökande populariteten för sociala medier som ett arbetsredskap följs av en ökad skepsis bland många företag, säger Johan Zetterström, VD för Projectplace. I dessa tider kan man inte ignorera de fördelar som nya kommunikationskanaler tillför i kontakten med kollegor, partners och viktigast av allt kunder. Det är ganska märkligt att förbjuda något som kan ge ett helt nytt värde till ditt företag. 2012 är det dags för företagen att kavla upp ärmarna och ta reda på hur de kan dra nytta av sociala medier.

Nära hälften av de svarande (42 procent) tycker att onlineverktyg inspirerade av sociala medier ökar produktiviteten och förbättrar kommunikationen i projektet. Undersökningen visar också att de två största anledningarna till att använda sociala medier i arbetet är för ”kommunikation” (40 procent) och ”utbyte av information” (38 procent). Speciellt den senare delen är viktig då 44 procent svarade att den största utmaningen i projekt är "att få den information jag behöver".

– Vi insåg tidigt möjligheterna med att använda sociala medier för samarbete i projekt och utvecklade sociala funktioner i vårt verktyg för att förbättra informationsutbytet och göra samarbetet mer effektivt, säger Johan Zetterström. Vi är glada över att deltagarna i den här undersökningen tycker att en av de största fördelarna med Projectplace är att de får tillgång till den information de behöver. Dessutom har en nyligen genomförd användarundersökning visat att 80 procent av våra användare tycker att de blir mer effektiva med vårt verktyg vilket vi förstås tycker är jätteviktigt.

Kontaktperson för media:
Emma Hansson, Marketing Manager
Tel: 0768- 63 37 31, E-post: emma.hansson@projectplace.com

Pressrum för medier: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/projectplace_international

Följ oss:
Flickr

Projectplace International har sedan 1998 utvecklat ett projektverktyg på nätet. Verktyget stödjer ”Social Project Management” med fokus på samarbete och kommunikation i projekt. Projectplace är marknadsledande i Europa med sju språkversioner och över 700 000 registrerade användare. Företaget har 140 anställda med huvudkontor i Stockholm och lokala kontor i Frankfurt, Amsterdam, Oslo, Köpenhamn och Bangalore. Besök oss på www.projectplace.se