Fullt hus hos KVIST

Nyhet   •   Feb 27, 2017 13:50 CET

Det kvinnliga ingenjörs- och arkitektsällskapet KVIST och Svenska Teknik&Designföretagen anordnade nyligen ett seminarium som handlade om jämställdhet och kompetensförsörjning i samhällsbyggnadsbranschen. Inbjuden talare var Tove Dahlgren från stiftelsen AllBright som bland annat delade ut tips på hur vi kan påverka de könsstereotypa normer som fortfarande finns i många företag och organisationer.

Kompetensbrist är en av de största utmaningarna branschen står inför just nu. För att klara utmaningen måste vi arbeta smartare och bli modernare. Det är till exempel fortfarande alldeles för låg andel kvinnor som söker sig till utbildningar inom samhällsbyggnadsbranschen och bland sysselsatta ingenjörer och arkitekter är idag endast 32 procent kvinnor.

Under seminariet som hölls den 17 februari pratade Linnea Kvist, kommunikationschef på Svenska Teknik&Designföretagen, om hur branschen ser ut idag och vad som görs för att öka jämställdheten:

- Ingenjörsbranschen är fortfarande mansdominerad. Andelen kvinnor ökar, men det behöver gå snabbare. Våra medlemsföretag jobbar aktivt för att skapa förändring, bland annat genom kvinnliga chefsnätverk, kvinnliga förebilder, mentorprogram och kompetensbaserad rekrytering. Vi behöver tillsammans hjälpas åt för att locka fler kvinnor till ingenjörsyrken, säger Linnea Kvist, kommunikationschef på Svenska Teknik&Designföretagen.

Nätverket KVIST startades av Projektengagemang år 2015. KVIST:s målsättning är att få fler kvinnor att välja ingenjörs- och arkitektyrken, samt att stötta kvinnliga arkitekter och ingenjörer som är yrkesverksamma. Idag består nätverket av cirka 400 medlemmar och varje år anordnas en rad aktiviteter så som bransch- och studentseminarium samt ett årligt mentorprogram för studenter.

- Det finns en framtidstro på en jämställd bransch och vi på Projektengagemang vill och kan bidra till den utvecklingen. Tillsammans med aktörer som Svenska Teknik&Designföretagen blir vår röst ännu starkare. Vi är glada över att seminariet som vi anordnade tillsammans i februari lockade över 60 ingenjörer och arkitekter, säger Åsa Jacobsson, ordförande för KVIST.