Stockholms skärgård, Höga Kusten & Siljan: Här är Sveriges vackraste platser

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2017 07:55 CEST

De flesta svenskar anser att de bor vackert och i vårt avlånga land finns det många härliga platser att utforska. Men vilken plats är den vackraste enligt svenskarna? Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemangs nya rapport Samhällsbarometern visar att det är Stockholms skärgård som toppar listan och därefter följer Gamla stan och Höga kusten i Ångermanland.

på uppdrag av Projektengagemang. Totalt har drygt 2 500 svenskar svarat på frågor om samhällsutvecklingen i deras städer. Undersökningen visar att Sveriges vackraste platser ligger i Sveriges huvudstad. Både Stockholms skärgård och Gamla stan toppar nämligen listan. Bland de fem vackraste platserna återfinns även Höga Kusten, Bohuskusten och Siljan i Dalarna. Svenskarna tycker dock att Tylösand och Varbergs kallbadhus inte är lika vackra.

Hela åtta av tio svenskar tycker samtidigt att de bor vackert och mest nöjda med sina städers skönhet är gotlänningarna och stockholmarna.Bland dem instämmer hela 97 respektive 94 procent att de bor vackert. Minst imponerade av sina städers utseende är invånarna i Dalarna, där anser endast 61 procent att deras städer är vackra. Samtidigt landar Siljan på femteplats på listan över Sveriges vackraste plaster.

– Det är viktigt att politiker och samhällsbyggare lyssnar på vad svenskarna vill se mer av
i deras städer, både vad gäller funktionalitet men även estetik. Genom att öka invånarnas delaktighet i samhällsplaneringen ökar också förutsättningarna för att de ska trivas bättre. Det är en viktig faktor för att bygga ett trevligt och hållbart samhälle, säger Per-Arne Gustavsson, VD på Projektengagemang.

Grönska och mindre trafik önskas
Mer parker, träd och färre fordon är enligt undersökningen det som svenskarna anser skulle göra deras städer ännu vackrare. På Gotland är man däremot mest nöjda och så många som 23 procent av gotlänningarna menar att det inte finns något som skulle göra deras omgivningar vackrare. Motsvarande siffra i Värmland, Örebro och Dalarna är endast fyra procent.

Topplista – Här är Sveriges vackraste platser
1. Stockholms skärgård, Stockholm 43 %
2. Gamla stan, Stockholm 33 %
3. Höga Kusten, Ångermanland 31 %
4. Bohuskusten/Göteborgs skärgård 31 %
5. Siljan, Dalarna 25 %
6. Raukarna, Gotland 23 %
7. Kungsleden, Abisko 22 %
8. Ale stenar, Skåne 19 %
9. Marstrand, Bohuslän 17 %
10. Vättern, Jönköping 16 %

Om undersökningen
Samhällsbarometern 2017 är baserad på en undersökning av Kantar Sifo som genomförts på uppdrag av Projektengagemang. Undersökningen genomfördes i mars 2017 i form av en webbenkät. Totalt har drygt 2 500 personer i Sverige mellan 18 till 74 år deltagit i studien. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå.

Bilaga.

Vilka av följande tycker du är Sveriges vackraste platser?*

Stockholms skärgård, Stockholm 43 %
Gamla stan, Stockholm 33 %
Höga Kusten, Ångermanland 31 %
Bohuskusten/Göteborgs skärgård 31 %
Siljan, Dalarna 25 %
Raukarna, Gotland 23 %
Kungsleden, Abisko 22 %
Ale stenar, Skåne 19 %
Marstrand, Bohuslän 17 %
Vättern, Jönköping 16 %
Åreskutan, Jämtland 15 %
Smögenbryggan, Bohuslän 13 %
Ishotellet, Jukkasjärvi 11 %
Rosendals slott och trädgård 11 %
Tylösand strand, Halmstad 10 %
Varbergs kallbadhus, Halland 6 %
Annat 19 %

* Urvalet har gjorts med hänsyn till geografisk spridning och kända landmärken.

Jag tycker att min stad/ort är vacker.

Totalt Män Kvinnor
Ja 82 % 78 % 86 %
Nej 15 % 18 % 11 %
Vet ej 3 % 4 % 2 %

Vad skulle göra din stad vackrare?

Fler grönområden och parker 45 %
Fler träd och odlingar 42 %