Drömprojektet finns inte

Nyhet   •   Aug 21, 2015 12:34 CEST

Arbetar du i stora byggprojekt? I så fall har du förmodligen ställt dig frågan varför du trivs i ett visst projekt och inte i ett annat. Om du arbetat länge i projekt har du säkert flera exempel på tillfällen då du haft en bild av vad som ska hända, som fullständigt omkullkastats under arbetets gång – både i positiv och negativ bemärkelse.

Definitionen av vad som utgör ett bra byggprojekt varierar naturligtvis och beror på vilken typ av individ du är, vilka drivkrafter du har och vad som får just dig att ”ticka”. Vad man dock kan säga med säkerhet är att det inte bara är de rent fysiska förutsättningarna som avgör. Mycket handlar om vilka människor man har möjlighet att jobba med och vilken projektkultur som råder.

Viktigt med rätt förutsättningar

I byggkonsultbranschen arbetar vi ofta i långa projekt och uppdragsgivarens organisation blir under perioder konsultens primära arbetsplats. På Projektgaranti är det därför viktigt att de som arbetar i projekten känner att de har ett starkt stöd i ryggen hemifrån – både organisatoriskt och moraliskt.

– KMA-gruppen ser till att våra konsulter får optimalt stöd av vårt verksamhetssystem och att det är funktionellt. Sedan har varje konsult själv tillsammans med sin närmsta chef ansvar för allt det man kan tänkas behöva i sitt projekt, säger Ola Ågren som är regionchef på Projektgaranti i Stockholm.

– En annan viktig del i hur vi arbetar är att vi ses med jämna mellanrum för att dela erfarenheter med varandra. Sedan besöker vi även varandras projekt.

Samtidigt framhåller Ola att det viktigaste är att utgå ifrån de individuella behov som finns av att ha kontakt med den egna verksamheten:

– Egentligen är det enda kravet på kontakt som vi ställer på våra konsulter att man följer vårt ledningssystem och tidrapporterar. Resten beror på vilka krav som finns på rapportering i själva projektet och det varierar från uppdrag till uppdrag. I övrigt är det väldigt individuellt. Vissa konsulter är väldigt nöjda med att fokusera 100 % på projektet medan andra uppskattar att ha kontinuerligt utbyte med chefer och kollegor i andra projekt.

Ingen människa är en ö

Förutsättningarna för att ett byggprojekt ska lyckas är varierande och i stor utsträckning beroende av de människor som involveras i det. Kajsa Hessel, VD på Projektgaranti, betonar vikten av att hitta team som jobbar optimalt tillsammans – ensam är inte stark i sådana här sammanhang.

– Alla aktörer i branschen är nog överens om att god planering och kommunikation är grundläggande för att ett projekt ska bli riktigt framgångsrikt. Men för att lyckas fullt ut är förmågan att sätta samman gruppen en avgörande faktor. En optimal grupp har alla nödvändiga kunskaper och kontakter, den har teknisk kompetens och ekonomisk järnkoll. Men den har också god balans mellan deltagarna, bra arbetsklimat och effektiv logistik. En stabil och harmonisk grupp kan snabbt fatta de riktiga besluten, vilket är den verkliga nyckeln till ett lyckat projekt.

Att leda byggprojekt

Projektgaranti har funnits i 45 år och till skillnad från många andra som talar vitt och brett om att vara i ”ständig förändring och stark tillväxt” förhåller man sig här på ett kanske lite annorlunda sätt. Kajsa igen:

– Vi vill inte bli en av konsultjättarna i vår bransch, det är helt ointressant för oss. Vi vill istället fortsätta leva och andas en kultur som handlar om just det vi verkligen förstår oss på – att leda byggprojekt. Vår utmaning ligger i att ständigt hitta bättre verktyg och metoder för det här, vi vill vara drivande i att göra Sveriges bygg- och fastighetsbransch till världens bästa.

Säljansvaret ligger på ledningen

En trygghetsfaktor för många av våra konsulter är en sådan enkel grej som att du slipper säljansvaret. Vill du vara delaktig i säljarbetet är det självklart välkommet men det är aldrig ett krav, det är ledningsgruppens uppgift att driva affärsutvecklingen. Just nu är branschen i en riktig högkonjunktur och i en sådan är det lätt hänt att hamna i ren ordermottagning. Hos oss fungerar inte det eftersom vi har en ständig dialog i hela företaget om vilka kunder vi vill arbeta med långsiktigt. Dialogen formas till konkret strategi i målsamtalen och strategin avgör sedan vilket fotarbete som krävs av ledningsgruppen.

Ständig utveckling och att faktiskt ha möjlighet att ”köra sitt eget race” är med andra ord viktigt för Projektgaranti och Kajsa Hessel avslutar med att sammanfatta orsakerna till att man som konsult bör söka sig just dit:

– Om du vill arbeta i ett byggkonsultföretag är det hos oss du ska vara eftersom vi ger dig möjlighet att utvecklas på det sätt du själv vill. Vi är inte fullärda, kompletta eller bäst på alla punkter. Men vi jobbar hårt på att vara öppna, nyfikna och målmedvetna och dina erfarenheter kommer att tas tillvara och omsättas i ny och ännu bättre praktik. Här är det tillräcklig takhöjd för att tänka nytt samtidigt som vi är förankrade i det vi hittills har byggt upp. Vi gör gemensamma val och du kommer aldrig bara att bli en liten bit i ett gigantiskt pussel. Alla är delaktiga i beslutet om vilka som ska bli våra nästkommande drömprojekt.

Vilket är ditt nästa drömprojekt?

Människor har olika drivkrafter för att utvecklas, men när det gäller jobb blir vi lätt bekväma och förmår oss inte att söka nya utmaningar eftersom vi helt enkelt känner oss trygga och vana på den arbetsplats vi redan har – även om man inte trivs till hundra procent. Du kanske har en chef som inte uppskattar dina insatser eller så stimuleras du helt enkelt inte tillräckligt i din nuvarande arbetssituation. Du kanske vill utvecklas men ser inte ett naturligt steg framåt. Var börjar man?

Just nu söker Projektgaranti nya medarbetare och det vore roligt att få möjlighet att lära känna dig. Kontakta oss på ansokan@projektgaranti.se eller slå VD Kajsa Hessel en signal på 0708-587 693. Kanske blir det här upptakten till nästa steg i din karriär?