Företagskulturen trumfar alltid strategin - byggprojektledare är inga produkter

Nyhet   •   Aug 28, 2015 15:10 CEST

Det finns många exempel på företag som vissnat och dött då kulturen inte understödjer affärsstrategin, sen må strategin vara hur rätt och bra som helst. Framgångsrika företag behöver en stark kultur som ingjuter trygghet och mod, uppmuntrar öppenhet och kontakt och som är tillåtande istället för dömande. Ändå är det anmärkningsvärt många teknikkonsultföretag som inte har tagit till sig det här. Kajsa Hessel, VD på byggprojektledningsföretaget Projektgaranti, menar att det är ett allt större problem i branschen;

- Det senaste året har vi sett en tydlig trend där konsulter från de största teknikhusen aktivt söker sig till oss. Ibland handlar det om omorganisationer som projektledarna drabbas av på ett sätt de upplever som negativt men framför allt har många tröttnat på att behandlas som en produkt bland andra. Det är som om kulturfrågorna inte tas på allvar i dessa bolag. Men vad händer om medarbetarna känner sig så förbisedda att de passiviseras eller helt enkelt inte dyker upp på måndag morgon? Hela balansräkningen försvinner ju.

Kultur är inte något som sitter i väggarna utan den sitter i huvudet och magen på de människor som jobbar i företaget. Det är människorna som bär och utvecklar kulturen i sin vardag. Kulturen består av värderingar och synsätt som tar sig uttryck genom vårt sätt att driva verksamheten, hur vi leder och fördelar arbetet och hur vi möter kunder och samarbetspartners. Kulturen återspeglas framför allt i arbetsklimatet, där motiverade medarbetare som känner mening, engagemang och driv är en framgångsfaktor. En erfaren projektledare som nyligen börjat på Projektgaranti uttrycker sig så här;

- Det var ett tufft beslut att lämna min tidigare arbetsgivare, jag har varit där länge och fått stort utrymme att påverka och utvecklas. Men den senaste tiden har strategin ändrats och implementeringen har inte lyckats fullt ut tycker jag. Så när jag stötte på Projektgaranti kändes det som att komma hem. Jag tog faktiskt med ett utdrag ur Projektgarantis rekryteringsannons till mitt exitsamtal för att försöka förklara vad jag saknade och vilken kultur jag vill verka i.

På Projektgaranti strävar man efter att behålla den öppna kultur som ofta finns på nystartade bolag, trots att bolaget funnits i 45 år. Man vill ha en kultur där alla aktivt bidrar och känner sig bekväma med att dela med sig av sin kunskap och sina idéer och det här är något som genomsyrar alla aktiviteter.

Hur skapa en aktiv företagskultur när vi aldrig ses?

En av konsultbolagens största utmaningar är att hålla ihop bolaget trots att konsulterna oftast är ute hos kund på olika uppdrag. Hur kan man skapa en aktiv kultur när medarbetarna i princip alltid är någon annanstans? Kajsa Hessel tycker det en svår nöt att knäcka;

- Vi brottas ständigt med den här frågan, det är en galet stor utmaning och förvånande att vi i branschen inte har utvecklat bättre verktyg för att hålla ihop företaget även när vi nästan aldrig ses fysiskt. Ta tex IT-konsulterna, de använder dagligen en mängd olika digitala verktyg som en integrerad del i deras processer. Det ligger närmare tillhands för dem förstås, som ”skärmar” hela dagarna, men ändå, vi måste bli mycket bättre på det här.

Projektgaranti jobbar just nu på ett helt nytt slags intranät. Det görs i samarbete med experter på sociala digitala plattformar och drivs av en grupp medarbetare som brinner för frågan. Emma Ahlström är en av nyckelpersonerna i projektet;

- Vårt gamla intranät fungerar inte sedan länge, det mesta känns inaktuellt och framför allt kan vi inte interagera med varandra där. Och vi hittar ingenting på marknaden som fungerar för ett konsultbolag i byggbranschen.

Så nu utvecklar Projektgaranti något helt nytt tillsammans med sin hemsidespartner, iGoMoon. Tanken är att det ska bli en abonnemangslösning som alla konsultbolag i branschen ska kunna ta del av. Emma igen;

- Det ska bli jättespännande att se hur det här fungerar, vi är ju alla olika och vissa kommer säkert att förhålla sig skeptiska till en början. Men jag är absolut övertygad om att det behövs ett aktivt socialt kitt för att vi ska kunna känna gemenskap över regions- och projektgränserna.

----------------------------------------------------------------------------------

Människor har olika drivkrafter för att utvecklas, men när det gäller jobb blir vi lätt bekväma och förmår oss inte att söka nya utmaningar eftersom vi helt enkelt känner oss trygga och vana på den arbetsplats vi redan har – även om man inte trivs till hundra procent. Du kanske har en chef som inte uppskattar dina insatser eller så stimuleras du helt enkelt inte tillräckligt i din nuvarande arbetssituation. Du kanske vill utvecklas men ser inte ett naturligt steg framåt. Var börjar man?

Just nu söker Projektgaranti nya medarbetare och det vore roligt att få möjlighet att lära känna dig. Kontakta oss på ansokan@projektgaranti.se eller slå VD Kajsa Hessel en signal på 0708-587 693. Kanske blir det här upptakten till nästa steg i din karriär?