Projektgaranti satsar på kommunikation

Nyhet   •   Okt 26, 2016 06:17 CEST

Genom att göra kommunikation till en kärnprocess i stadsutvecklingsprojekt ökar samhällsnyttan markant. Det menar Anna Andersson som understryker att kompetent genomförda dialogprocesser med medborgare, näringsliv och andra intressenter ofta har en avgörande roll för att undvika överklaganden och andra konflikter.

Vi på Projektgaranti har i mer än 40 år levt och andats stadsutveckling så vi vet att god kommunikation gör byggprojekt framgångsrika. Därför har företaget nu valt att lägga kommunikationstjänster till sin palett. Anna Andersson har arbetat på Projektgaranti sedan hösten 2015 och är första personen på företaget som har kommunikations inom stadsutveckling som sin främsta kompetens. Hon har bakgrund från bland annat Fastighetsägarna och för tillfället delar hon sin tid mellan två projekt hos Kungälvs kommun.

Tyngdpunkten i mitt arbete är just nu att vara projektledare för Kungälvs satsning mot att bli Årets Stadskärna. Att arbeta mot Årets Stadskärna innebär att man mäter framstegen som skett i stadskärnan genom samverkan mellan privata och offentliga aktörer. Det är ett långsiktigt och systematiskt arbete där samverkansarbetet mellan alla parter väger allra tyngst. Man ska arbeta tillsammans mot samma mål, det är då man når störst framgång, säger Anna.

Annas andra projekt består av att vara kommunikatör i projektet Kongahälla som är Kungälvs största nybyggnationsprojekt i modern tid.

- Vi arbetar bland annat med att utveckla dialogarbetet med hjälp av kommunikation och information i olika former för både Kungälvsborna och näringslivet. Det är viktigt att alla vet vad som ska hända och när det ska hända. Varumärkesarbete är en annan del som är otroligt viktigt. Där jobbar vi i tätt tillsammans med de byggherrar som bygger på området, säger hon.

Cecilia Örtendahl är processledare för stadskärnan i Kungälvs kommun och är Annas närmaste kontaktperson.

- Sedan Anna kom till Kungälv har vi kunnat lägga ännu mer kraft på kommunikation än tidigare och vi har skapat fler plattformar och kanaler för att nå ut till våra olika målgrupper. I en stad som växer och där vi har många projekt på gång samtidigt är det oerhört viktigt med information och kommunikation. Det handlar både om att undvika missförstånd och svara på frågor men också om att skapa debatt och engagemang, säger Cecilia Örtendahl.

Är du intresserad av att vara med på resan eller har behov av kommunikationstjänster? Läs mer om vårt erbjudande inom kommunikation i byggprojektets alla faser i bifogad pdf eller kontakta Kajsa Hessel på kajsa.hessel@projektgaranti.se alternativt telefon 0708-587 693.