Projektgaranti tillför 90 års stadsutvecklingskompetens till Västsverige

Nyhet   •   Jan 07, 2016 13:49 CET

Det bubblar stadsutveckling i Göteborgsområdet och aldrig förr har så många projekt legat i startgroparna. Det är framförallt tydligt i byggbranschen. Projektgaranti är ett av företagen som växlar upp och det märks bland kontorsplatserna på Sankt Eriksgatan 6 där de sex nya konsulterna tillför 90 års stadsutvecklingskompetens.

- Vi har aldrig upplevt ett sådant tryck som vi gjort under hösten. Allt fler behöver handfast projektledning och byggherrerådgivning och det är jättekul att vi kan möta den efterfrågan. Enbart under hösten har vi lyckats attrahera sex vassa medarbetare som alla redan är igång i projekt som kommer att göra skillnad för Göteborgsregionen, säger Kajsa Hessel, vd på Projektgaranti.

En av nyheterna under hösten är att Projektgaranti tillfört kommunikationskompetens inom stadsutveckling till sin palett. Allt fler efterfrågar kommunikationskompetens till sina projekt och det är ett område hos Projektgaranti som kommer att växa under 2016.

- Genom att göra kommunikation till en kärnprocess i stadsutvecklingsprojekt ökar samhällsnyttan markant. Kompetent genomförda dialogprocesser med medborgare och övriga intressenter är till exempel helt avgörande för att undvika överklaganden och andra konflikter och på det viset ökar man även lönsamheten, säger Kajsa Hessel.

Trots att Projektgaranti växt mycket under hösten har man inte drabbats av växtvärk och Kajsa Hessel ser gärna att anställningstrenden håller i sig under våren.

- Stadsutvecklingsprojekten i Göteborgsregionen kommer inte att bli färre under de närmaste åren och vi vill gärna vara med och matcha behoven som finns, säger hon.

Skribent: Anna Andersson, Projektgaranti

Här är de som börjat på Projektgaranti under hösten

Stefan Frischer

Stefan började på Projektgaranti i slutet av augusti. Han har lång erfarenhet av projektledning, projekteringsledning, projektsamordning och byggnadsteknisk rådgivning. Stefan arbetade senast på COWI.

Cecilia Gunnarsson

Cecilia började på Projektgaranti i början av december. Hon har projektledningserfarenhet av kärnkraftsindustri, olja- och gasanläggningar samt ett antal stora infrastrukturprojekt. Cecilia arbetade senast på Reinertsen.

Babak Salahi

Babak började på Projektgaranti i mitten av november. Han har erfarenhet av att driva industriprojekt och infrastrukturprojekt och arbetade tidigare på Stagler Konsult med fokus på entreprenadrättsliga frågor.

Anna Andersson

Anna började på Projektgaranti i slutet av oktober och är först in på Projektgaranti med kommunikationskompetens. Hon arbetade senast på Fastighetsägarna GFR.

Mansooreh Südow

Mansooreh började på Projektgaranti i början av oktober. Hon har lång erfarenhet inom Skanska Sverige där hon arbetat som projektingenjör med bland annat inköp och upphandlingar.

Kristina Norström Pedersen

Kristina började på Projektgaranti i slutet av augusti. Hon har lång erfarenhet från såväl entreprenadbranschen som konsultbranschen där hon arbetat som projekt- och byggledare. Kristina arbetade senast på COWI.