Varför är det så viktigt med återhämtning?

Vi ställer frågan till en av deltagarna i Promas forskningsråd Professor Peter Währborg:

Vad är återhämtning, rent fysiologiskt?

Det som händer är minskad aktivitet i det sympatiska nervsystemet och ökad aktivitet i det parasympatiska nervsystemet, detta ger balans i det autonoma nervsystemet. Vi får också en positiv effekt på det centrala nervsystemet, hjärnan. Med andra ord så får vi en ”nollställning” av vårt nervsystem. Det är under återhämtningen som kroppen reparerar och bygger upp kroppen.

Peter Währborg, Peter Währborg, Professor i beteendemedicin, Docent i kardiologi och tid. chef vid institutet Stressmedicin, i Göteborg.

Peter Währborg, Professor, läkare och tidigare chef för Stressinstitutetet i Göteborg

Vilka positiva effekter har återhämtning på oss i vardagen?

Den positiva effekten är egentligen att vi undviker ohälsa. Det vill säga att vi har en bra grund för hälsa och välmående. Det finns perioder då det är mycket som ”snurrar omkring oss”, våra tankar och känslor går på högvarv och stjäl mycket energi. Återhämtningen gör att vi skapar ny energi, dvs. vi laddar våra batterier och vi är då bättre rustade för att möta nya utmaningar, såväl psykiskt som fysiskt.

Hur mycket återhämtning behöver vi?

-Här finns inget exakt svar, fast utgår man från följande så är det en bra grund för återhämtning: 8 timmar sömn, 8 timmar arbete, 8 timmar fritid. Dessa brukar ofta komma i följd, men det är det inget behov av. Det viktiga är att man över tid, får denna fördelning.

Hur får jag in återhämtning i vardagen?

-Planera för återhämtning. Vi planerar ofta vårt jobb på ett strukturerat sätt, det är lika viktigt att vara strukturerad vid återhämtning. Vi behöver se på återhämtning lika seriöst som på vårt arbete. Planera in tid för fysisk aktivitet, gå i skogen, läsa en bok eller liknande.

Vilka är de första signalerna vid för lite återhämtning?

-De första signalerna brukar vara trötthet och att inte orka arbeta lika länge. Det kognitiva försämras, det vill säga försämrad tankeverksamhet, sämre koncentration och minne. Det blir svårare att fatta beslut och planera för dagen.

Hur kan vi vuxna tänka när det gäller återhämtning för ungdomar?

-I många fall så behöver vi vuxna vara förebilder och ta ansvar för att utbilda ungdomarna i vad återhämtning innebär. I vissa fall kan vi konkret behöva handleda dem.

Vilka tips kan du ge när det gäller att förhålla sig till samhället, sociala medier, träningshets och kroppsideal?

-Det går inte att ge ett tips som passar för alla. Alla behöver hitta sin egen strategi för återhämtning. Men tips som passar in på flertalet är att planera för återhämtning, var noga med sömn, försöka så långt det går med fysisk aktivitet. En viktig aspekt kan vara att personer med fysiskt tunga arbeten kanske inte behöver träning som återhämtning, de kanske behöver en mer stillsam återhämtning, medan personer med stillasittande arbeten mer behöver fysisk motion som återhämtning. Avslutningsvis så är naturen en mycket bra miljö för återhämtning.