Nu startar ProMeister Solution och YrkesAkademin YH-utbildning som ger fordonstekniker möjligheten att höja sin kompetensnivå.

Diagnostekniker blir en YH-utbildning hösten 2020

ProMeister Solutions och YrkesAkademin startar yrkeshögskoleutbildningen Diagnostekniker med fokus på avancerad fordonsteknik. YH-utbildningen startar hösten 2020 med avsikt att vidareutbilda fordonstekniker som tillgodoser kunskap att ta hand om framtidens fordon.

– Vi fortsätter ta initiativ för att höja kompetensen och öka antalet diagnostekniker till branschen. Att driva en yrkesutbildning på eftergymnasial nivå känns som ett självklart steg för att mota bristen diagnostekniker till hela fordonsbranschen, säger Petra Bendelin, vd ProMeister Solutions.

Yrkeshögskola är en utbildningsform för yrkesinriktade studier på eftergymnasial nivå. YH-utbildningen Diagnostekniker är CSN-berättigande och kommer bestå av teoretiska såväl praktiska delmoment. YrkesAkademin är skolhuvudman och ProMeister Solutions står för utbildningens fordonstekniska delar. Utbildning sker på deltid under två års tid.

– YH-utbildningen kommer utgå från Umeå men sker på halvfart och distans för att fordonstekniker i hela Sverige ska ha möjlighet att kombinera sitt arbete med studier. Ansökningsperioden öppnar redan under våren och vi välkomnar alla med fordonstekniskt gymnasial studentexamen eller motsvarande att söka utbildningen, säger Patrik Bredberg, utbildningschef yrkeshögskola YrkesAkademin.

I utbildningen Diagnostekniker ingår följande kurser:

• Affärskunskap och kundrelationer, 20 YH-poäng
  • Alternativa drivsystem och komponentkompetens, 20 YH-poäng
  • Arbetsmiljö och kundmottagning, 20 YH-poäng
  • Diagnoskompetens – Diesel, 30 YH-poäng
  • Diagnoskompetens – Nya drivmedel, 30 YH-poäng
  • Drivsystem och komponentkompetens – Diesel, 25 YH-poäng
  • Examensarbete – Diagnoskompetens, 15 YH-poäng
  • Handhavande av informationsportaler, 15 YH-poäng
  • Informationsportaler, diagnosverktyg och reparationsåtgärder, 35 YH-poäng

Totalt: 210 YH-poäng

Taggar