Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2019 08:33 CEST

ProMeister Academy lanserar webbkurs för körtillstånd av fordonslyft.

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft. Webbkursen är den första i sitt slag och ger verkstaden den kompetens och dokumentation som Arbetsmiljöverket kräver.

– Hantering och användning av en fordonslyft styrs av många lagar och regler som kontrolleras av Arbetsmiljöverket. Lyften ska underhållas på ett säkert sätt och tillståndet är därför obligatoriskt för alla bilverkstäder i Sverige, säger Andreas Forslund, ansvarig ProMeister Academy.

Arbetsmiljöverket kontrollerar att det finns minst en person på respektive verkstad som har körtillstånd för fordonslyft. En verkstad som inte har tillståndet riskerar böter, så kallade sanktionsavgifter upp till en halv miljon kronor. ProMeister Academys webbkurs Körtillstånd för fordonslyft ger deltagaren all dokumentation och teoretisk kunskap som krävs.

– Tidigare har vi hållit kursen vid fysiska tillfällen men för att öka deltagarantalet och säkerställa att kunskapen finns på bilverkstäderna har vi gjort om upplägget till en webbkurs. Vi är måna om att hjälpa bilverkstäderna och underlätta för fordonsteknikerna att tillgodose sig nödvändig kunskap utan att de tappar en hel dagsinkomst i verkstaden, säger Andreas Forslund, ansvarig ProMeister Academy.

Om webbkursen Körtillstånd för fordonslyft

• Kursen är webbaserad
  • Kursen tar ca 1 h och ger all nödvändig teoretisk kunskap om Körtillstånd för fordonslyft.
  • Kursen är interaktiv och anpassas efter deltagarens svar. Beroende på om du är fordonstekniker eller verkstadschef anpassas därför utbildningen för personen i fråga så rätt kunskap blir tillgodosedd.
  • Anmälan sker på promeisteracademy.se

ProMeister verkar för en lönsam och effektiv bilverkstad. Vi erbjuder produkter och tjänster till bilverkstäder. Vi lägger stort fokus på kurser och utbildningar inom modern fordonsteknik för att vidareutveckla befintliga bilmekaniker samt utbilda framtidens fordonstekniker. ProMeister är en del av Mekonomen Group, nordens ledande bildelskedja med över 2100 verkstäder med varumärken som Mekonomen, MECA och Speedy bilservice. Läs mer på promeister.com

Kommentarer (0)

Kommentera