Proplate levererar sina första svetsade stag till ny tysk storkund

På Proplate i Oxelösund förbereds just nu den första leveransen av svetsade stag till Liebherr-MCCtec i Rostock, som är världsledande tillverkare av hamnkranar. De största modellerna kan lyfta upp till 5000 ton. Proplate tillverkar de upp till 17 meter långa stagen som ska hålla ihop de jättelika krankonstruktionerna.

Proplate är sedan många år leverantör till ytterligare två av den världsomspännande Liebherr-koncernens bolag: Liebherr-Werk Ehingen och Liebherr-Werk Nenzing, och tillverkar huvuddelen av alla stag som används i Liebherrs bandgående lyftkranar och mobilkranar.

- Vi är stolta över att få leverera till ännu en kund inom Liebherr-koncernen, säger VD Max Björk. Vi har sedan länge starka partnerskap med Liebherr-MCCtec Rostocks systerföretag och ser fram emot ett lika nära samarbete med vår nya kund.

Han framhåller att den satsning som Proplate gjort på svetsning de senaste åren och som resulterat i både höjd kompetens och större kapacitet också innebär att marknaden vidgas.

- Jag ser satsningen på svetsning som en naturlig utveckling eftersom marknaden efterfrågar allt mer färdiga komponenter.

Proplate är sedan ett år tillbaka certifierade enligt EN 1090-1 och ISO 3834-2 och kommer att fortsätta att investera i svetskapacitet under det kommande året.

• Entreprenadfrågor, maskiner

Proplate är en ledande leverantör av komponenter i grovplåt till globala företag inom kranindustri, entreprenadverksamhet och gruvindustri. Slutprodukter är t.ex. lyftkranar, vindkraftverk, truckar och entreprenadmaskiner. Proplates produktionsanläggning i Oxelösund är en av världens modernaste i sitt slag. Här skärs, bearbetas, svetsas och målas monteringsfärdiga komponenter i grovplåt till kunder världen över. Bland kunderna återfinns bland annat: Liebherr, Atlas Copco, Nordex, Toyota Material Handling, Metso och Kobelco.

Josefine Lilja

Presskontakt Marketing & Communications Manager Press, kommunikation, marknadsföring +46 70 89 88 582

Max Björk

Presskontakt VD +46 10 19 54 111